Brief BUZA inzake Kosovo

nr. 318 Brief van de minister van Buitenlandse Zaken

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 7 juni 2000

Met verwijzing naar het verzoek van het lid Vos, gedaan tijdens de regeling van werkzaamheden van gisteren, doe ik U mede namens de Minister van Defensie hierbij een brief toekomen over de situatie in Kosovo. Zoals gevraagd wordt daarin met name ingegaan op het terugtrekken van de Serviërs uit de gemeenschappelijke interim-bestuursorganen.

Dankzij de bescherming door KFOR van enclaves met een overwegend etnisch-Servische bevolking is de veiligheidssituatie in Kosovo op macro-niveau reeds enige tijd min of meer gestabiliseerd. KFOR tracht daarbij duidelijk te maken dat haar optreden niet tegen Serviërs of Albanezen als zodanig is gericht, maar tegen criminele en extremistische elementen aan beide zijden. Tussen medio april en medio mei zijn meer dan 1600 illegale wapens vernietigd, in de daaraan voorafgaande maanden circa 3800. Ruim 10.000 wapens zijn ingeleverd.

Hoewel het geen twijfel lijdt dat door de aanwezigheid van KFOR en UNIP veel kleinschalig geweld wordt voorkomen, is het voor deze organisaties vrijwel onmogelijk om het geweld op micro-niveau, zoals het gooien van handgranaten uit rijdende auto's, of beschietingen door scherpschutters, geheel uit te bannen. Deze vorm van geweld is recent helaas weer toegenomen: bij verschillende incidenten werden in een week tijd in totaal acht Serviërs gedood, waaronder een klein kind.

Het tegen Serviërs gerichte geweld leidde op 4 juni jl. tot het besluit van de Servische Nationale Raad van Gracanica, die sinds kort waarnemers afvaardigde naar de gemeenschappelijke interim bestuursstructuren, om deze deelname voor een week op te schorten. Dit geldt ook voor de twee Servische co-hoofden van bestuursdepartementen. Gedurende die week zou een delegatie van de SNR een bezoek moeten brengen aan de Veiligheidsraad in New York, om te eisen dat de Raad een «emergency declaration « of annex bij resolutie 1244 aanneemt, waarin de rechten van de Serviërs worden beschermd en «functioneel zelfbestuur « in gebieden waar Serviërs wonen wordt mogelijk gemaakt. Op 9 juni a.s., een jaar na de aanvaarding van resolutie 1244 , zal de Veiligheidsraad na een briefing door Speciale Vertegenwoordiger Kouchner over Kosovo debatteren. Na terugkeer van de delegatie zal de SNR haar participatie opnieuw bezien.

Herhaalde en krachtige pogingen van Commandant KFOR en de waarnemend Speciale Vertegenwoordiger van de SGVN om de Servische leiders duidelijk te maken dat het in hun eigen belang is om met de internationale gemeenschap mee te blijven werken en om hen van argumenten te voorzien om hun achterban daarvan te overtuigen hebben niet mogen baten.

Hoge Vertegenwoordiger Solana zal bij zijn bezoek aan Kosovo deze week namens de EU eveneens trachten de Serviërs op andere gedachten te brengen. De Algemene Raad van 13 juni a.s. zal naar verwachting het etnische geweld in Kosovo veroordelen en de Serviërs eveneens oproepen weer aan de gemeenschappelijke interimstructuren deel te nemen. Uiteraard veroordeelt Nederland etnisch of crimineel geweld. Nederland zal in de Veiligheidsraad steun uitspreken voor de krachtsinspanningen van UNMIK en KFOR om dat te voorkomen, alsmede aandringen op onverkorte uitvoering van resolutie 1244, met inbegrip van het principe van een multi-etnische samenleving in Kosovo en volledig respect voor de mensenrechten van alle etnische groepen.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

J.J. van Aartsen