Bert van Vlaanderen loopt tegen Buitenzorgdraver

Datum nieuwsfeit: 07-06-2000

Bert van Vlaanderen loopt tegen Buitenzorgdraver

Op woensdag 7 juni zal marathonloper Bert van Vlaanderen op de trainingsbaan van Stoeterij Buitenzorg de strijd aanbinden met een van de kampioenspaarden van stal Buitenzorg. Deze race vormt een onderdeel van een serie hardloopwedstrijden ter gelegenheid van 17e verjaardag van ATC De Sprinters uit Bemmel, in samenwerking met Stoeterij Buitenzorg.

"ATC De Sprinters" is een atletiek- en trimclub die in 1998 is uitgebreid met een afdeling skeeleren. Momenteel heeft de club ruim 250 leden.

ATC De Sprinters organiseert regelmatig opmerkelijke activiteiten. Bij het 5-jarig bestaan in 1988 organiseerde men een estafette in de regio, waarbij leden van De Sprinters in drie dagen 1000 km aflegde, die het gesponsorde bedrag van 14.000 opbracht voor het Bio-Revalidatiecentrum in Arnhem. In 1993 organiseerde ze een Ekidenmarathon in het centrum van Bemmel, waarbij verschillende ploegen in estafettevorm de marathon aflegden. Daarnaast had de vereniging een belangrijke bijdrage in de organisatie van triatlons en Run Bike Run wedstrijden. Maar vooral zijn De Sprinters in de loopwereld bekend om hun organisatie van jaarlijks 5 trim- en prestatielopen, die lopers en loopsters uit de verre omtrek naar Bemmel halen.

Stoeterij Buitenzorg geniet vooral bekendheid met het fokken van dravers. De Buitenzorgpaarden, waarvan Henri, Jojo, Menry, Monty en Manza de bekendste zijn, genieten een grote reputatie.

Het hoofdgebouw van de Stoeterij is omstreeks het midden van de vorige eeuw gebouwd. Vanaf 1965 worden er paarden gefokt. In 1972 nam Wim Nas de stoeterij over om zich daar geheel te gaan wijden aan de opfok van jonge paarden. Momenteel staat zijn zoon Jan op Buitenzorg aan het hoofd van een modern bedrijf.

Voor de wedstrijd op 7 juni vaardigt Jan Nas een topdraver uit zijn stal af. Dit paard zal het op moeten nemen tegen Bert van Vlaanderen door 8 rondes van 600 meter te draven tegen de 4 rondes die Bert zal moeten afleggen. In topconditie kunnen beiden dezelfde tijd neerzetten en het belooft daarom een nek aan nekrace te worden. Met deze wedstrijd, die nog nooit in Nederland heeft plaatsgevonden hopen zowel De Sprinters als Jan Nas een groot publiek naar Bemmel te halen.

De komst van Bert van Vlaanderen naar Bemmel werd mogelijk gemaakt door de firma Tribute uit Arnhem, terwijl Jan Nas baan en draver beschikbaar stelt. Bert van Vlaanderen heeft in zijn carrière een indrukwekkende erelijst opgebouwd. Zo werd hij in de begin jaren negentig 4 maal Nederlands kampioen op de marathon, 3de bij het W.K. in Stutgard, 2de bij de Rotterdammarathon in 1996 met een tijd van 2.10.36. In 1998 liep hij een persoonlijk record in de marathon van Rotterdam met een tijd van 2.10.27.

Voor inlichtingen over de activiteiten op woensdag 7 juni kunt u terecht bij tel. nr. 0481-461528 en 0481-461678.

Voor meer informatie over Buitenzorg: zie internetadres: www.trefpunt.net/vereniging/user022/default.htm

Voor informatie over ATC De Sprinters: sport.clubs.nl/sprinters
Frans Teunissen