BASF genoteerd aan de beurs van New York

Datum nieuwsfeit: 07-06-2000
BASF

BASF genoteerd aan de beurs van New York

Vanaf vandaag zal er een nieuw symbool, BF, op de New York Stock Exchange (NYSE) zichtbaar zijn. Vanaf heden worden namelijk BASF aandelen op Wallstreet verhandeld. De aanvang van de handel in BASF aandelen op de NYSE is voor het bedrijf een historische stap.

BASF heeft meerdere redenen voor de notering van haar aandelen aan de Amerikaanse beurs. De belangrijkste hiervan is dat Amerikaanse investeerders vanaf nu veel eenvoudiger aandelen van BASF kunnen kopen. De laatste jaren is het BASF-aandeel steeds populairder geworden bij Amerikaanse aandeelhouders en BASF wil met het uitgeven van de aandelen nog meer aandeelhouders in de Verenigde Staten enthousiast maken.

Met de beursgang hoopt BASF de marktkapitalisatie van het bedrijf omhoog te stuwen, zodat het bedrijf haar speelruimte vergroot voor eventuele toekomstige acquisities in de Verenigde Staten. Bovendien is het bedrijf nu goed in staat om haar 16.000 Amerikaanse medewerkers de kans te geven om in de onderneming te investeren. Volgens bestuursvoorzitter Dr. Jürgen Strube wordt daarmee de identificatie van de medewerkers met de onderneming verhoogt en past het goed in de cultuur van BASF om ondernemingsgeest bij de medewerkers te stimuleren.

Om de introductie van de aandelen op de NYSE te vieren, heeft BASF een feestelijk programma opgesteld. Eén onderdeel hiervan is een koeienparade. Vijf polyester koeien worden door New Yorkse kunststudenten beschilderd met typerende BASF-motieven. De vijf koeien zullen vanaf 15 juni deel gaan uitmaken van het 'Cow Parade New York School Program', waarbij zij samen met 50 beschilderde koeien de straten van Manhattan zullen opsieren.

Dr. Strube van BASF en Mr. Gasso, voorzitter van de NYSE, zullen de horens van één van de stieren beschilderen in de kleuren groen en blauw. De kleur blauw vertegenwoordigt BASF terwijl de kleur groen symbool staat voor de stijgende koers van de aandelen.

In Arnhem - waar het verkoopkantoor van BASF in Nederland is gevestigd
- is op dit moment, in het kader van het EK 2000, een soortgelijke koeienparade aan de gang. Hier is ook een blauw-groene BASF-koe te bezichtigen die beschilderd is door de Arnhemse kunstenaar Denny Jacobs.

Een foto van de Arnhemse kunstkoe is hier te vinden. (www.basf.nl/medianet/foto/html/foto0017a).

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.