Reactie Uneto op Telegraaf: afschaffing ziekte-aanvulling

Unie van elektrotechnische ondernemers

Reactie van Uneto op bericht in Telegraaf van 30 mei 2000

- Zoetermeer 1 juni 2000
Vermeend wil af van ziekte-aanvulling
Uneto betwijfelt positieve effect op ziekteverzuim.

De Telegraaf meldt dat Minister Willem Vermeend (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) wil af van de 'automatische' aanvulling van het ziekengeld voor werknemers tot 100 procent. Hij wil dat werkgevers met hun werknemers afspraken kunnen maken die afwijken van de CAO- bepalingen die in hun sector gelden. Op die manier komen er meer financiële prikkels om het ziekteverzuim in Nederland omlaag te brengen, zo redeneert PvdA'er Vermeend.

Daar zitten onze leden niet op te wachten
In een reactie zegt Uneto dat haar leden niet zitten wachten op individuele onderhandelingen met haar werknemers op dit onderwerp. "Reeds vele jaren is het al dan niet aanvullen van de 70% onderwerp van gesprek binnen het CAO-overleg. Het niet aanvullen van de uitkering en daarmede het ziekteverzuim beinvloeden gaat van de veronderstelling uit dat werknemers meer of langer ziek zijn dan werkelijk het geval is. Uneto heeft tot op heden gekozen voor de verplichte aanvulling omdat dit door werknemers als belangrijke arbeidsvoorwaarde wordt beschouwd en derhalve goed is voor de uitstraling van de bedrijfstak als werkgever. Verwacht mag worden dat afschaffing van de verplichting leidt tot een onderhandelingsproces in de onderneming, iets waar de meeste ondernemers niet op zitten te wachten. De sociale commissie zal dit onderwerp betrekken in haar voorbereiding van het CAO-overleg voor het jaar 2001."

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dhr. R. Bernsen 079 - 325 0650