Daklozen krijgen eigen Steunpunt Cliëntenraden

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000

Daklozen krijgen eigen Steunpunt Cliëntenraden

De Landelijke Vereniging voor Thuislozen start 8 juni 2000 om
15.00 uur het Landelijk Steunpunt voor Medezeggenschap in de Maatschappelijke Opvang. Om 16.00 uur zal mevrouw Els Meijer, Tweede Kamerlid voor de VVD de feestelijke opening verrichten. Zij heeft het Steunpunt LVT, zoals het kortweg wordt genoemd, vanaf het begin gestimuleerd. Het Steunpunt LVT is gevestigd in de Kanaalstraat 200 in Utrecht en zal cliënten en cliëntenraden van maatschappelijke
opvanginstellingen adviseren en ondersteunen over
medezeggenschap van cliënten. Het Steunpunt LVT zal vijf dagen per week geopend zijn en wordt bemand door ex- daklozen die ervaring hebben met het tot stand brengen van medezeggenschap en cliëntenraden in opvanginstellingen. Het Steunpunt LVT kan dankzij giften van het Juliana Welzijn Fonds en een subsidie van het Ministerie van VWS van start gaan.
De oprichting van het Steunpunt LVT is een reactie op het feit dat de medezeggenschap in instellingen voor dak- en thuislozen, vrouwenopvang en crisisopvang maar in zeer geringe mate aanwezig is. bewoners in opvanginstellingen worden niet in staat gesteld om daadwerkelijk invloed uit te oefenen op hun woon- en leefomgeving. De Landelijke Vereniging voor Thuislozen ziet dit als een groot probleem. Het Steunpunt LVT zal door advisering, bemiddeling en het organiseren van bijeenkomsten voor cliënten verbetering in deze situatie proberen te brengen.

De oprichting van het Steunpunt LVT wordt ondersteund door de Federatie Opvang, de koepelorganisatie van de instellingen voor maatschappelijke opvang (www.opvang.nl). De Federatie Opvang rekent het tot haar taak om
opvanginstellingen te motiveren om medezeggenschap van cliënten in de praktijk tot uitvoering te brengen. In een op 18 maart 2000 gesloten convenant is de samenwerking tussen de Landelijke Vereniging van Thuislozen en de Federatie Opvang vastgelegd.
De feestelijke opening van het Steunpunt LVT vindt plaats op 8 juni 2000, om 15.00 uur, in het kantoor van het Steunpunt, Kanaalstraat 200, 3531 CR Utrecht.

Voor meer informatie, bijwonen van de opening of een bezoek aan het Steunpunt LVT kunt u contact opnemen met de heer Frans Färber, bestuurslid van de Landelijke Vereniging voor Thuislozen, tel 030 263 04 43 of 06 10 22 01 05.
Indien in gesprek kunt u contact opnemen met Federatie Opvang, Yvonne Philippa, tel. 030 231 64 03 of 06 55 33 51 74. Yvonne Philippa
Federatie Opvang PR & Communicatie
Kromme Nieuwegracht 7 3512 HC Utrecht