Fiets van rechts krijgt volgend jaar voorrang op kruisingen

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000
FietsRAI

VOORTAAN HEBBEN FIETSERS VAN RECHTS VOORRANG juni/2000 402

175 - 200

Fietsers die van rechts komen, krijgen vanaf mei 2001 ook in Nederland voorrang op ongeregelde kruisingen. Daarmee komt een einde aan de uitzonderingspositie van Nederland in Europa wat betreft de voorrangsregels.
In heel Europa krijgen alle voertuigbestuurders die van rechts komen voorrang, behalve in Nederland. Sinds de Duitse bezetting hebben fietsers die van rechts komen in Nederland geen voorrang op autos. De Nederlandse fietsers moesten uit de weg voor de (meestal Duitse) motorvoertuigen. In het verleden is al vaker gewezen op het inconsequentie van de regel. Bij de overeenkomst tussen rijk, provincies en gemeenten over het aanpakken van de verkeersonveiligheid is daarom afgesproken de regel te veranderen. Eigenlijk stond de verandering gepland voor komende december. Maar gemeenten vonden dat ze te weinig tijd hadden voor een veilige invoering. Half april maakte minister Netelenbos bekend dat het mei 2001 zal worden. Vanaf die datum moeten fietsers dus voorrang krijgen op al die kruisingen waar de voorrang niet is geregeld met borden of haaientanden. De regel heeft trouwens nóg een consequentie: ook ruiters van rechts hebben voorrang.