SP wil veiligheidssterren voor bedrijven

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000
Den Haag, 8 juni 2000

De SP wil dat bedrijven verplicht worden zichtbaar te tonen welke veiligheidsrisico's ze herbergen. De ondoorzichtigheid van vergunningen en vergunningverlening vraagt om zo'n maatregel. Te vaak wint de geheimzinnigheid het van de openheid richting omwonenden. Michelin-sterren voor restaurants? De SP wil nu veiligheidssterren voor bedrijven.

De ramp in Enschede heeft weer eens laten zien hoe ondoorzichtig de overheid, in dit geval een gemeente, omgaat met de vergunningen voor bedrijven. De omwonenden wisten niet eens dat ze naast 'een bom' woonden.

Naar de mening van Jan Marijnissen, fractieleider van de SP, moeten overheden verplicht worden meer duidelijkheid te verschaffen aan buurtbewoners. Het informeren van de burgers moet actiever worden. Expliciete toestemming van omwonenden bij vergunningen voor bedrijven in woonwijken zou een vereiste moeten zijn. Slechts volsterkte openheid en eerlijkheid kunnen een herhaling van 'Enschede' voorkomen.

'Als hotels en restaurants voorzien zijn van zichtbare sterren, als op alle flesjes in mijn keukenkastje staat hoe gevaarlijk de inhoud is, als alle vrachtwagens zichtbaar tekens moeten hebben waaruit de andere weggebruikers kunnen aflezen wat erin zit, waarom mogen buurtbewoners dan niet weten wat hen bedreigt?'

In het partijblad De Tribune van juni pleit hij voor sterren op de gevel en het dak van bedrijven, zodat voor de omwonenden duidelijk is hoe groot de veiligheidsrisico's zijn die het bedrijf voor de omwonenden herbergt.

Informatie: Jan Marijnissen 06-51212339 / 070-3183044