Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 8-06-2000
Politieberichten van 7/6 (13.00 uur) t/m 8/6 (07.00 uur)
Sondel: schade door verloren lading
Gistermorgen omstreeks 08.50 uur reed een vrachtauto, geladen met een kantoorunit, op de Suderseewei richting Lemmer. Een 22-jarige man uit Wijckel bestuurde deze vrachtwagen. Vermoedelijk door een windvlaag werd de kantoorunit beschadigd en nagenoeg de gehele zijkant van deze unit sloeg los. Vanuit de tegengestelde richting kwamen twee auto's, de een bestuurd door een 29-jarige man uit Lopik en de tweede door een 44-jarige vrouw uit Balk. De twee auto's kwamen in aanraking met het losgeslagen deel van de kantoorunit en raakten beschadigd. Er deed zich geen persoonlijk letsel voor.

Wijnaldum: eenzijdig ongeval
Gisterochtend om 09.00 uur reed een 33-jarige inwoner van Pietersbierum over de Haulewei in de richting Harlingen. In de bocht keek de man even in zijn agenda en lette niet op de weg. Hierdoor kwam hij 9n de rechterberm terecht en stuurde vervolgens te abrupt terug naar links. De auto raakte uit balans en kwam in een sloot terecht. Een takelbedrijf heeft de auto weer op het droge gezet.
Oppenhuizen: diefstal buitenboordmotor
Tussen zondag 4 juni en afgelopen dinsdag 22.00 uur is een 8pk buitenboordmotor, merk Yahama, ontvreemd van een bootje dat afgemeerd lag in de Broeresloot. Een 44-jarige vrouw uit Oppenhuizen heeft aangifte gedaan.

Sneek: winkeldiefstal
Gistermiddag omstreeks 16.15 uur ging een 20-jarige inwoner van Sneek twee korte broeken passen in een winkel aan de Wijde Burgstraat. De verdachte hing na het passen slechts een korte broek terug. Hierna verliet hij de winkel, waarna het alarm afging. Uit onderzoek bleek dat hij de korte broek had aangetrokken. Aan de politie gaf hij een valse naam op. Uiteindelijk bekende de verdachte te broek te hebben gestolen. De broek is in beslag genomen. Er is een proces verbaal opgemaakt voor het opgeven van een valse naam en voor diefstal.
Drachten: stennis op politiebureau
Gistermiddag omstreeks 16.05 uur kwam een 26-jarige inwoner van Drachten aan de balie van het politiebureau. Hij wilde een document om te werken. Hem is meerdere malen uitgelegd dat hij hiervoor in Leeuwarden moet zijn om dit aan te vragen. De verdachte begon hierop te schelden en drukte onophoudelijk op de zoemer van het bureau. Aan de vraag op het bureau gaf hij geen gehoor. Terwijl hij het bureau werd uitgezet, schreeuwde hij onwelvoeglijke taal en spuugde en schopte tegen de ramen van het bureau. Even later kwam de man weer binnen, drukte weer langdurig op de zoemer, werd weer nadrukkelijk verzocht het bureau te verlaten en spuugde hierbij een agent in het gelaat. Hierop verliet hij weer het bureau, waarna hij na een korte worsteling is aangehouden. Hij kreeg Kort OM ter hoogte van fl. 500 gulden.

Oldelamer: inval hennepkwekerij
Gister omstreeks 16.25 uur hebben 7 agenten en een hond een inval gedaan in een pand aan de Hoofdweg. De schuur van het pand was ingericht als kwekerij. Er werden ongeveer 450 grote, bijna oogstrijpe planten, aangetroffen en vernietigd. De bijbehorende apparatuur werd in beslaggenomen. Er zijn twee verdachten aangehouden, een 35-jarige inwoner van Oosterwolde en een 29-jarige inwoner van Hoogersmilde.
Leeuwarden: beroving
Dinsdagavond omstreeks 21.15 uur loopt een 22-jarige inwoner van Leeuwarden op het Cambuursterpad. Terwijl hij loopt te bellen met zijn GSM voelt hij een harde duw in zijn rug en komt ten val. Zijn telefoon wordt hem uit de handen gerukt. Terwijl hij op de grond ligt zijn hij twee donker gekleurde jongens hard wegfietsen. De beide verdachten rijden weg op 1 damesfiets. De jongen die achter op de fiets zit had een witte jas aan en heeft zwart krullend haar. De jongen die fietst heeft een driekwart zwart leren jas en sluik haar. De telefoon is geblokkeerd. De politie (politie Midden Friesland, tel: 058 880 8400) vraagt getuigen zich te melden.

Leeuwarden: openlijke geweldpleging
Gisteravond om 20.10 uur is een 19-jarige inwoner van Franeker aan de Van Loonstraat, in de nabijheid van de skatebaan, mishandeld door een groep jongens. De aangever is met de politie in de buurt gaan rondrijden. Hierop zijn drie verdachten aangehouden, allen inwoners van Leeuwarden de leeftijd hebbende van 13, 13 en 19 jaar. Zij zijn aangehouden voor openlijke geweldpleging. De aangever was gewond aan beide benen en 1 arm en is door de politie naar het MCL Zuid gebracht.
Akkrum: rijden onder invloed
Vanochtend om 01.40 uur is een 29-jarige inwoner van Jirnsum aangehouden op de Rijksweg A32. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 510 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 5 uur.
Kollum: inrijden op groep scholieren.
Gister omstreeks 12.45 uur stond een vijftal scholieren aan de Van Scheltingalaan. Vanuit de richting van de Voorstraat naderde een bestelbus. Gekomen nabij de groep scholieren reed het busje op de groep in. Hierbij werd een fiets van een 15-jarige inwoner van Westergeest geraakt. Hierop werd het bestelbusje enkele tientallen meters verder geparkeerd. Er ontstond een woordenwisseling tussen de bestuurder van het busje en de groep. De bestuurder deelde de groep mee om het nog eens over te doen en hierbij de hele groep, als ze zouden blijven staan, omver te zullen rijden. Hij voegde de daad bij het woord en reed vervolgens terug. Een zestal scholieren kon net op tijd de berm inspringen. Een jongen uit Westergeest kon niet tijdig wegkomen en belandde op de motorkap. De bestuurder parkeerde vervolgens het busje op de plaats waar hij al eerder zijn busje had neergezet. De politie heeft de zaak in onderzoek.
Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272