Feenstra (PvdA): 'Stil vervoer, niet meer geluidsschermen'

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 8 juni 2000

Feenstra wil stil vervoer in plaats

van meer geluidsschermen

Bij het algemeen overleg over het Jaarverslag Milieubeheer heeft PvdA-kamerlid Jaap Jelle Feenstra gepleit voor meer bronmaatregelen met betrekking tot geluidsoverlast. 'De toekomst vraagt om stil vervoer, en niet om nog meer geluidsschermen', aldus Feenstra

Uit het Jaarverslag Milieubeheer blijkt dat in 1999 107 miljoen gulden is uitgegeven aan het bestrijden van geluidhinder. Nagenoeg het hele budget is besteed aan effectgerichte maatregelen, namelijk: 102 miljoen. Dit betreft gevelisolatie (60 miljoen) en geluidsschermen (40 miljoen). Er is slechts 5 miljoen besteed aan bronmaatregelen. Het gaat dan om het deelnemen aan internationale discussie over nieuwe typekeuringen voor voertuigen, aan het voorbereiden van een subsidieregeling voor stillere wegdekken en aan een demonstratieproject voor stillere goederentreinen.

Feenstra vindt de aandacht voor de bronmaatregelen onvoldoende: 'De afdruk van onze sterk groeiende economie conflicteert op steeds meer plaatsen met de eveneens groeiende leefbaarheidswensen van onze burgers. De PvdA bepleit een dubbelslag, bestaande uit effectgerichte maatregelen, die nodig en nuttig zijn en vooral moeten worden betaald door de veroorzakers, zodat budgettaire ruimte wordt vrijgemaakt voor een forse inzet op brongerichte maatregelen; het moet schoner, slimmer én ook stiller!' De PvdA-fractie vraagt de regering om bij de komende begroting meer geld te reserveren voor bronmaatregelen, zoals die ook staan opgesomd in de fractienota 'Kracht en Kwaliteit'. Zonodig komt de PvdA-fractie dan met eigen voorstellen.

Voor nadere informatie:

Jaap Jelle Feenstra 070 - 318 2776