Tandvleesaandoening: parodontologen verlangen meer preventie

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000

FEDERATION OF PERIODONTOLOGY

Tandvleesaandoeningen: parodontologen verlangen meer preventie
Vroegtijdige diagnose en behandeling kan het verlies van tanden voorkomen/ Verbetering van de mondhygiëne is doorslaggevend/ Risikofaktor roken

Genève, Switzerland, June 8th (ots) - Ontstekingen van de tandkas, die door de tandarts als lichte vorm van parodontitis worden beoordeeld, kunnen vandaag de dag bij de meeste volwassenen geconstateerd worden. Ongeveer 5 à 20 procent van de Europese bevolking lijdt evenwel aan ernstigere vormen van parodontitis. Door een vroegtijdiger ingrijpen door de tandarts, de patiënt instructies voor grondige mondhygiëne te geven en hem daartoe te motiveren, alsmede begeleiding op langere termijn door een tandartsenteam kunnen de gevolgen van parodontitis, zoals weefselbeschadiging, botafbraak en tandverlies, in de meeste gevallen worden verhinderd. Dit verklaarde de kongres-voorzitter prof. dr. Pierre C. Baehni bij de opening van het grootste parodontologenkongres Europerio 3 in Genève.

Typische kenmerken van parodontitis zijn rood-kleuring, zwellingen en het zich terugtrekken van het tandvlees, de neiging tot bloeden en het weker worden van het de tand omringende weefsel, met pocketvorming en slechte adem als gevolg.

Het ontstaan ervan wordt in de hand gewerkt door ontoereikende mondhygiëne, roken, stress en erfelijke faktoren, aldus Baehni. Omdat de door bacteriën in de tandaanslag (plaque) veroorzaakte aandoening in de meeste gevallen volkomen pijnloos verloopt, wordt zij door de patiënt vaak pas dan opgemerkt, als reeds een onherroepelijke botafbraak in de tandbevestigingsstructuur heeft plaatsgevonden.

Parodontitis is geen aandoening die zich beperkt tot het gebied van mond, kaak en tanden. Het is veeleer zo, dat de gevolgen van een bacteriële infectie in de mondholte zich op het gehele lichaam kunnen uitwerken, verklaarde prof. dr. Mariano Sanz, sekretaris-generaal van de het kongres organiserende parodontologenvereniging. De in Genève gepresenteerde studies laten bij onbehandelde parodontitis een verdubbeld risico voor hartinfarkt en problemen met de bloedsomloop zien, alsmede een vermeerderd voorkomen van voortijdige geboorten, een geringer geboortegewicht bij babies en invloeden op diabetes, aandoeningen van de luchtwegen en cerebrale infecties.

De mogelijkheid om door eigen profylaxe parodontitis te voorkomen, wordt fundamenteel onderschat, aldus dr. David Hillam. Hiertoe horen een effectievere mondhygiëne met reiniging van de tand-tussenruimtes m.b.v. tandzijde of interdentaal-borsteltjes, regelmatig tandartsbezoek en eventueel het minderen of opgeven van het roken.

Een professionele behandeling wordt door een team van tandarts en mondhygiëniste uitgevoerd, die de patiënt aktief bij de behandeling betrekken. Daarbij worden de pockets gereinigd, de tandwortels geëffend, vullingen, kronen en bruggen gecontroleerd en er wordt een individueel mondhygiëne-concept voor elk deel van de mondholte uitgewerkt.

Afdruk gratis / s.v.p bon

Bron:
Persgesprek 'Periodontitis - are we all concerned? Relevations about a
public health problem', 8 juni, Genève

Voor informatie:

Prof. Dr. Pierre Baehni, European Federation of Periodontology, University of Geneva, School of Dental Medicine, Rue Barthélémy Menn
19,

CH-1205 Genève,