Onderzoek Trendbox: met oranjekoorts neemt angst rellen toe

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000

TRENDBOX BV

Oranjekoorts stijgt, pools lopen vol, angst rellen neemt toe
Sinds 1990 voert onderzoeksbureau Trendbox opinieonderzoek uit rond Europese en Wereldkampioenschappen voetbal. Vier weken voor aanvang peilden we voor het eerst de opinies van de Nederlandse consument over EURO 2000. De afgelopen week gebeurde dat voor de tweede keer. In totaal werden n=500 personen ondervraagd, een landelijk representatieve steekproef uit de bevolking van 16 jaar en ouder.

Belangstelling voor EURO 2000 aanzienlijk gestegen

Een maand voor aanvang was de interesse onder het Nederlandse publiek voor EURO 2000 nog gematigd te noemen. 49% van de ondervraagden meldde toen zeer of tamelijk geïnteresseerd te zijn, gelijk aan de interesse voor de WK in Frankrijk van 1998 maar onder de niveaus van soms zelfs ruim boven de 60% zoals vastgesteld voor het begin van de vier voorgaande grote kampioenschappen. Een week vòòr aanvang van EURO 2000 is de belangstelling echter duidelijk gestegen: nu toont 57% interesse in het evenement. Dat mannen hier hoger scoren (69%) dan vrouwen (45%) was te verwachten. Verrassender is dat het welstandige deel van de bevolking vooralsnog meer uitkijkt naar de openingswedstrijd (64%) dan de beneden modale en modale inkomensgroep (51%).

57% is dus vooralsnog de tussenstand, maar de ervaring leert dat de interesse sterk toeneemt zodra Nederland een aansprekende prestatie neerzet. Als het even meezit, dan zijn percentages van 65% tot 75% zeker te verwachten. Daarnaast zal er echter, wat er ook gebeurt, altijd een groep van zo'n 3.3 miljoen hard core voetbalhaters overblijven.

Aangepast gedrag

Tekenend is ook dat inmiddels een op de vier Nederlanders verwacht zijn 'normale' gedrag naar aanleiding van EURO 2000 aan te gaan passen, waar dat er vier weken geleden nog een op de vijf was. In de tweede helft van mei zijn er met name meer afspraken met vrienden of familie gemaakt, om samen te gaan kijken.

Verwachtingen nog hoger gespannen

Ook de verwachtingen over de prestaties van het Nederlands elftal zijn weer hoger gespannen dan vier weken geleden. 76% denkt dat Oranje de laatste vier haalt (was 71%), 62% denkt dat een plaats in de finale er in zit (was 57%) en 51% verwacht dat Nederland de finale zal winnen (was 43%). De andere belangrijke titelkandidaten zijn volgens deze steekproef Duitsland (10%), Frankrijk (9%), Spanje (6%), Engeland (5%) en Italië (4%).

EURO 2000 pooltjes lopen vol

Van alle ondervraagden verwacht inmiddels 20% aan een of andere EURO 2000-pool mee te gaan doen, waar dat vier weken geleden nog maar 12% was. De gemiddelde inzet ligt inmiddels op iets boven de 30 gulden. Omgerekend naar de totale bevolking betekent dat er nu en in de komende weken voor in elk geval zo'n 70 miljoen gulden vergokt wordt. Het betreft hier nog nagenoeg alleen weddenschappen op het werk (48%) of pooltjes met vrienden en bekenden (34%). De officiële pools en de pools via het internet worden nog steeds nauwelijks genoemd. Gezien de ervaringen uit 1998 zal het percentage gokkers de komende weken echter zeker boven de 20% uitstijgen, waarbij ook de officiële pools en mogelijk die op internet wat meer aan hun trekken zullen gaan komen. De meeste gokkers treffen we nu aan onder mannen (29%), in de leeftijdsgroep 35-49 jaar (27%), in de boven modale inkomensgroep en in de grote steden (beide 26%).

Minimaal zo'n 5.5 miljoen kijkers

Bijna een op de twee Nederlanders, 47%, verwacht sowieso alle wedstrijden van het Nederlands elftal te gaan bekijken; bij de ondervraagde mannen is dat inmiddels 57%. De ervaring leert hier dat ook deze percentages nog zullen stijgen naarmate de voorbereidingen op het evenement vorderen.

Derby der Lage Landen

Mochten Nederland en België elkaar in een rechtstreeks duel treffen, dan verwacht 74% een overwinning van Oranje; 12% houdt het op een Belgische zege. Vooral 50-plussers blijven hier opmerkelijk genoeg voorzichtiger, zo niet pessimistischer dan gemiddeld.

Angst voor supportersproblemen neemt toe

Precies een op de twee de Nederlanders is er zonder meer trots op dat Nederland samen met onze zuiderburen dit evenement mag organiseren. Een bijna zelfde groep, 51%, denkt ook dat ons land er in organisatorisch opzicht helemaal klaar voor is. Bijna tweederde van alle ondervraagden, 64%, denkt dan ook dat EURO 2000 een groot feest zal worden.

Dit laatste is een opmerkelijk hoog percentage, zeker gezien het feit dat inmiddels 60% van de Nederlanders grote problemen met supportersgroepen verwacht. Vier weken geleden was dat nog 52%. Hoe harder Den Haag roept dat alles onder controle is, des te wantrouwender wordt de consument kennelijk.

Tot zover de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek tot op heden. De peilingen zullen de komende weken gecontinueerd worden. Voor meer informatie: Trendbox, Ruurd Hielkema, 020-669.4414 of e-mail: (rhielkema@trendbox.nl).

08 jun 00 14:52