Contracten tussen FIFA en voetbalimporteurs geschonden

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000
0100,0100,0100Times New RomanPERSBERICHT

Utrecht, 8 juni 2000

ArialIndiase productie van voetballen: kinderarbeid en hongerlonen

Contracten tussen FIFA en voetbalimporteurs massaal geschonden

Kinderarbeid, lonen ver onder het wettelijk minimumloon, ongezonde arbeidsomstandigheden en belemmering van het recht op organisatie kenmerken de productie van voetballen in India. De contracten die het bedrijf ISL namens de Wereldvoetbalbond (FIFA) afsluit met grote sportmerken en andere importeurs van voetballen om deze sociale misstanden uit te bannen, worden dan ook op grote schaal geschonden. Voetballen met het officiële Euro 2000 ontwerp en ballen voor de bekende merken Adidas en Mitre (Engeland) worden gemaakt door een Indiaas bedrijf dat een deel van zijn productie onttrekt aan een door de FIFA betaald inspectiesysteem in India.

Dit onthult het rapport 'The Dark Side of Football - Child and adult labour in India's football industry and the role of FIFA' dat de Landelijke India Werkgroep (LIW) vandaag publiceert.

Alleen al in het district Jalandhar van de deelstaat Punjab stikken circa tienduizend kinderen vanaf zeven jaar thuis voetballen, deels zelfs 's nachts. Het schaadt hun gezondheid en leidt meestal rond het tiende jaar tot vertrek van school. De ouders van de kinderen zijn volledig afhankelijk van 'bemiddelaars' die hen bijna routinematig bedriegen. Veel gezinnen leven onder de armoedegrens.

India is na Pakistan de belangrijkste exporteur van voetballen, waarvan ruim een derde naar Engeland gaat. Andere belangrijke Europese importeurs zijn Frankrijk, Duitsland en Italië. Nederland importeert voor een kleine twee miljoen gulden per jaar aan Indiase ballen.

De FIFA heeft vier jaar geleden samen met de vakbeweging een goede sociale gedragscode opgesteld voor de productie van voetballen en andere sportartikelen. De code is echter nooit ondertekend of uitgevoerd. Wel bevatten de contracten die de ISL voor de FIFA afsluit met grote sportmerken en andere importeurs die voetballen laten maken met het FIFA, UEFA en/of Euro 2000 logo, bepalingen over de arbeidsomstandigheden. De eisen in deze contracten gaan echter minder ver dan de 'FIFA Code'. Zo ontbreekt in de contracten, die zijn gebaseerd op een gedragscode van de internationale sportgoederenindustrie zelf, een 'leefbaar loon'. Maar zelfs de contracten worden dus niet nageleefd.

Daarom voert de LIW tijdens het EK Voetbal 2000 de faxactie 'Geef voetbalmakers in India hun verdiende loon'. Het publiek wordt gevraagd een fax of e-mail naar het Euro 2000 Comité te sturen met het verzoek om er bij de FIFA op aan te dringen haar eigen oorspronkelijke code uit te voeren én onafhankelijk te laten controleren, en de huidige contracten met alle voetbalimporteurs zo snel mogelijk in daden om te zetten.

Het rapport 'The Dark Side of Football' is verkrijgbaar bij de LIW en te vinden op www.antenna.nl/liw. Daar vindt u ook de 'actiefax' en Nederlandstalige achtergrondartikelen. Voor het rapport en meer informatie kunt u bellen met Gerard Oonk (030-2321340). Over 'Sport in India' is net een special verschenen van het tweemaandelijkse tijdschrift India Nu. Dat is te verkrijgen bij de LIW.

Landelijke India Werkgroep (LIW)
India Committee of the Netherlands (ICN)
Mariaplaats 4

3511 LH Utrecht