Grote Europese banken lopen voorop in e-banking

KPMG

08-06-2000
Grote Europese banken lopen voorop in e-banking
De grote, traditionele banken in Europa zijn beter toegerust voor electronic banking dan nieuwkomers en banken die zich alleen maar toeleggen op bankieren via het Internet. Hoewel deze banken sneller en beter in staat zijn om tegemoet te komen aan nieuwe behoeften van de klant, ontberen zij één cruciale eigenschap die de traditionele bank wel heeft: vertrouwen van de klant. De grote, Europese banken hebben bij het formuleren van hun Internetstrategieën bovendien goed gekeken naar de vroege ervaringen van Amerikaanse banken. Het gevolg hiervan is dat aan het eind van dit jaar het aantal online rekeningen bij de banken in Europa hoger zal zijn dan in de Verenigde Staten. Naar verwachting zullen er eind 2000 7,25 miljoen online rekeningen in Europa zijn. In de Verenigde Staten is dit 6,8 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar bankieren via het Internet. E-banking is vooral in trek in de Scandinavische landen. De Zuid-Europese landen blijven duidelijk achter.

Een ander voordeel dat de traditionele banken hebben op pure Internet-banken is de multi-channel toegang die klanten op dit moment hebben bij de traditionele bank. Het kunnen aanbieden van meer distributiekanalen is volgens drs. G.T. de Vries van KPMG Consulting essentieel voor het opbouwen van een online-relatie met de klant. De Vries: "Daarnaast ligt het nauwelijks voor de hand dat klanten in zee zullen gaan met nieuwkomers, met name uit angst voor een gebrek aan veiligheid en deskundigheid. Voor nieuwkomers wordt het dan ook bijzonder lastig om aanzien te krijgen in de markt".

Volgens De Vries hebben de Europese banken veel lering getrokken uit de ervaringen in Amerika. De Vries: "In de Verenigde Staten is het online banking duidelijk niet geworden wat men ervan verwacht had. De traditionele banken zouden te traag zijn en niet flexibel genoeg om het tempo van de e-commerce revolutie bij te benen. De nieuwe technologie zou het domein blijven van nieuwkomers in het elektronisch bankieren. In tegenstelling tot dit scenario dat door velen geadopteerd is, denken wij dat de traditionele banken de mogelijkheid hebben de e-commerce revolutie te winnen. Naast het vertrouwen dat zij uitstralen, hebben zij de financiële mogelijkheden om hun e-banking activiteiten verder te ontwikkelen en uit te bouwen. Dit jaar zullen zij voor een bedrag van 15 miljard Euro uitgeven aan e-banking, met name aan technologie en advertentiecampagnes".

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039