Plaquecontrole met aminefluoride reduceert bloedingen

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000

GABA INTERNATIONAL AG

Plaquecontrole met aminefluoride reduceert bloedingen
Plaquecontrole met aminefluoride/tinfluoride reduceert bloedingen en ontstekingen van het tandvlees

Tot 50 procent vermindering van parodontale ontstekings-verschijnselen / Zinvolle aanvulling en minder bijwerkingen na parodontale chirurgie

Genève, Zwitserland, 8 juni 2000 (ots) - Omdat tandaanslag (plaque) zich op puur mechanische wijze slechts uiterst moeizaam afdoende van tanden en tandtussenruimtes laat verwijderen, lijdt tegenwoordig rond 70 à 85 procent der Europeanen aan gingivitis, een door bacteriën veroorzaakte ontsteking van het tandvlees. Hierbij is het tandvlees roodgekleurd en gezwollen, en het bloedt bij mechanische belasting zoals bijvoorbeeld tandenpoetsen. Bij circa 10 à 15 procent gaat de chronische gingivitis over in parodontitis, wat tot het verlies van tanden kan leiden.

Substanties in tandverzorgingsmiddelen, die een effektieve plaquecontrole mogelijk maken, werden daarom in het kader van het grootste Europese parodontologen-kongres, de Europerio 3, in Genève, bediscussieerd. De kombinatie van de werkzame stoffen aminefluoride en tinfluoride boekte in meerdere hier gepresenteerde studies overtuigende resultaten. Zij inaktiveert bestaande tandaanslag (plaque) en remt hernieuwde vorming ervan, zij reduceert het aantal bacteriën die het tandvlees aantasten en werkt zo de natuurlijke regeneratie van geïrriteerd tandvlees in de hand. Aminefluoride/tinfluoride werd door het Zwitserse GABA ontwikkeld en is als tandpasta en mondspoelingsoplossing onder het handelsmerk Meridol in verschillende Europese landen op de markt.

In een door de universiteit van Budapest gedurende 12 weken gevoerd dubbelblind-onderzoek onder 92 scholieren, werd reeds door het dagelijkse poetsen met Meridol de tandvleesbloedings-index met 30 procent teruggebracht in vergelijking met een placebo-tandpasta. In kombinatie met de Meridol mondspoelings-oplossing stijgt deze score tot 50 procent.

Prof. dr. Elmar Reich, Homburg-Saar/Duitsland, presenteerde de uitkomsten van een 4 dagen durende dubbelblinde plaquegroei-studie met
19 proefpersonen. De deelnemers hebben daarbij, na een professionele gebitsreiniging, 4 dagen lang van de gewoonlijke tandverzorging afgezien. In plaats daarvan werd twee maal per dag een mondspoelingsoplossing gebruikt. Aminefluoride/tinfluoride toonde vergeleken bij chloorhexidine en Triclosan de beste resultaten waar het de teruggang van met plaque bedekte tandoppervlakken (62 procent in vergelijking met een placebo) en de vitaliteit van plaque (37 procent in vergelijking met een placebo) betreft.
In een vergelijkende studie onderzocht het team rond prof. dr. Eli Machtei, Haifa/Israël de bijkomende effekten van een mondspoelingsoplossing met aminefluoride/tinfluoride en chloorhexidine na een chirurgische parodontaaltherapie. Daarbij boekten beide substanties vergelijkbaar goede resultaten, maar in de groep met aminefluoride/tinfluoride werden minder bijwerkingen gezien. Een mondspoelingsoplossing met aminefluoride/tinfluoride (Meridol) is op grondvan haar anti-bacteriële eigenschappen en geringe bijwerkingen een zinvolle aanvulling op chirurgische parodontaaltherapie, vatte Machtei samen.

Afdruk gratis / bon s.v.p.

Bron:
Media Workshop 'Improvements in Dental Plaque Control with the Help of Active Agents', Europerio 3, Genève, 8 juni 2000, georganiseerd door GABA International AG, Münchenstein/Zwitserland
Kontaktadres:

GABA B.V., Mrs. Marjolijn Caron,