Bijdrage PvdA: verbod op leeftijdsdiscriminatie bij arbeid

Datum nieuwsfeit: 08-06-2000
Partij van de Arbeid

Schriftelijke bijdrage van de PvdA-fractie 8 junii 2000 PvdA

over wetsvoorstel verbod op leeftijdsdiscriminatie bij arbeid (26880)

Woordvoerder: Ella Kalsbeek

De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van het antwoord van de regering op het verslag. Zij hebben nog enkele aanvullende vragen.

In het antwoord van het kabinet wordt er verscheidene malen op gewezen dat er ter uitwerking van art. 13 van het verdrag van Amsterdam richtlijnen in voorbereiding zijn. In het antwoord wordt echter niet ingegaan op de vraag wat de implicaties van deze conceptrichtlijnen zullen zijn voor het voorliggende wetsvoorstel. Wil het kabinet dit alsnog doen?
Wat zullen naar het zich laat aanzien de nog ter discussie staande punten zijn in deze conceptrichtlijnen?
Welk standpunt zal Nederland ten aanzien van deze punten innemen?
Ziet het er naar uit dat in deze richtlijnen ook een en ander bepaald zal worden over ontslag waarbij leeftijd een rol speelt? Wanneer zullen naar verwachting de richtlijnen in werking treden? Wanneer zal het onderzoek worden afgerond naar de vraag of ouderen vaker dan jongeren worden ontslagen en of de leeftijd van de werknemer invloed heeft op de keuze van de werkgever voor een bepaalde beëindigingsroute?

De regering geeft aan dat indien een minimumjeugdloner wordt ontslagen omdat hij de leeftijd bereikt waarop hij het volwassen-minimumjeugdloon moet ontvangen geen beroep kan doen op hetgeen in het onderhavig wetsvoorstel is geregeld. Wat zou het effect zijn indien de minimumjeugdloner daar wel - uiteraard na wijziging - wel een beroep op zou kunnen doen?