Presentantie nieuwe bundels van Tsead Bruinja en Albertina

Email: bornmeer@wxs.nl

15 mei 2000

Persbericht

Op donderdagavond 8 juni presenteren in het Universiteitstheater te Groningen de dichters Tsead Bruinja en Albertina Soepboer hun Friese dichtbundels.

De bundel De wizers yn it read (De wijzers in het rood) is het Friestalige debuut van Tsead Bruinja. (1974) Eerder publiceerde hij in de literaire tijdschriften Trotwaer, De Blauwe Fedde en Hjir. Naast schrijven organiseert hij diverse literaire evenementen in Groningen zoals Noordschrift, Dichters in de Prinsentuin, Vuurproeve en Musikhall 2000.

De bundel De stobbewylch (De knotwilg) is de vijfde bundel van Albertina Soepboer. (1969) Na de twee Friese bundels Gearslach en De twirre yn e tiid, de Nederlandse bundel De hengstenvrouw en de tweetalige bundel It nachtlân/Het nachtland, is De stobbewylch weer in het Fries geschreven. De knotwilg zelf heeft een centrale plaats in het boek: zij vormt het begin- en eindpunt van een woelige tocht over de waddendijk, de Atlantische oceaan en stadsbruggen.

De feestelijke literaire avond zelf zal openen met het spelen van de eenakter Fjoer yn e kop van Albertina Soepboer. Het stuk wordt gespeeld door SULT, it Súdwesthoeke Lokaasje Teater met regisseur Ytsje Kramer en de spelers Maaike Bron, Gysbert Zylstra, Joop Beekman en Sybrand Brouwer.

Verder zullen de dichters Maria van Daalen, Karel ten Haaf, Tjitse Hofman, Petra Else Jekel en Tonnus Oosterhoff voordragen. Hun gedichten worden gevolgd door het voorlezen van de Friese vertaling van het desbetreffende gedicht door Tsead Bruinja of Albertina Soepboer. De dichter Eric Hoekstra zal daarna de bundels aan de beide dichters presenteren.

Meindert Talma en de Negroes sluiten de avond muzikaal af, terwijl de dj s de Vribo's voor verder muzikaal commentaar zorgen. De presentatie is in handen van dichter en verhalenverteller Guillaume Pool. Plaats: Universiteitstheater Groningen. Het Universiteitstheater bevindt zich in het Harmoniegebouw aan de Oude Kijk in t Jatstraat 26. De zaal bereikt u via de hoofdingang van het Harmoniegebouw. Aanvang: 20.00
Toegang: gratis
Tel. Universiteitstheater: 050-3636128