Nationaal monument slavernijverleden

Datum nieuwsfeit: 09-06-2000
Afzender is: Gericht aan: dienst

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Received: from (127.0.0.1) by utr.nieuwsbank.nl with SMTP for ; Fri, 16 Jun 2000 12:32:05 +0200
Mime-version: 1.0
From: Razende Robot Reporter
To: dienst
Subject: Ministerie BZK persberichten - index -
X-Url: www.minbzk.nl/view.asp?id_teksten=1715&update=y Content-type: multipart/mixed; boundary="-961151525-0.04530864258-386010616-" Date: Fri, 16 Jun 2000 12:32:05 +0200
Sender: (dick@nieuwsbank.nl)
Message-Id: <37JFLHN1C0BQO@nieuwsbank.nl>

Nationaal Monument Slavernijverleden op 1 juli 2001 in Amsterdam Een persbericht bij het onderwerp Anti-discriminatie
9 juni 2000
De ministerraad is akkoord gegaan met het voorstel van minister Van Boxtel (Grote Steden- en Integratiebeleid) en staatssecretaris Van der Ploeg (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) om op 1 juli
2000 tijdens de Herdenkingsdag Nederlands Slavernijverleden met de gemeente Amsterdam een convenant af te sluiten. In het convenant staan afspraken tussen gemeente en Rijk over de wederzijdse inzet en taken om op 1 juli 2001 in Amsterdam een Nationaal Monument ter herdenking van de afschaffing van de slavernij te realiseren. Het convenant bevat ook afspraken over de mogelijke locatie, de selectie van kunstenaars en ontwerp, de positie van betrokken partijen en te volgen procedures.
Bij de totstandkoming van dit convenant zijn tevens het Landelijk Platform Slavernijverleden en het Comité van Aanbeveling Nationaal Monument betrokken geweest.