Island hoppen in de Cariben

Datum nieuwsfeit: 09-06-2000
ISLAND HOPPEN IN DE CARIBEN
De vele paradijselijke eilandjes van Puerto Rico

Amsterdam, 9 juni 2000 - Wie de prachtige stranden en afwisselende natuur van het hoofdeiland van Puerto Rico even wil verlaten, kan zich laten verrassen door de talrijke omliggende eilanden. Sommige eilandjes zijn onbewoonde natuurgebieden. Op andere eilanden vind je karakteristieke dorpjes; vaak even schilderachtig als hun namen. Vieques en Culebra zijn de bekendste eilanden, maar ook de andere eilanden zijn een bezoek meer dan waard. Zowel boven als onder water bieden de vele eilanden volop afwisseling en een prachtige natuur. En per boot, vliegtuig of watertaxi ben je er zo. Een greep uit de mooiste paradijsjes van Puerto Rico.

De Spaanse Maagdeneilanden
Vieques en Culebra, de Spaanse Maagdeneilanden, vormen het oosten van Puerto Rico. Oostelijke winden verkoelen de eilanden, waardoor het aangenaam vertoeven is. Vanuit Fajardo vertrekken meerdere malen per dag veerboten naar beide eilanden. De overtocht, die op zich al de moeite waard is, duurt zowel naar Vieques als naar Culebra ongeveer een uur.
Vieques, een verborgen paradijs
Vieques is het grootste eiland van de Spaanse Maagdeneilanden. De 8000 inwoners wonen bijna allemaal in Isabel Segunda, het enige stadje op Vieques. Bezoekers van het eiland geven de voorkeur aan het vissersdorpje Esperanza. Hier vind je prachtige stranden, hotelletjes, een bruisend nachtleven en restaurants met uitzicht over zee. Het binnenland van Vieques herbergt een klein regenwoud met exotische bloemen en boomkikkers. De meest opvallende dieren op het eiland zijn de pasofino paarden. De meeste paarden lopen nog in het wild rond. Maar het grootste wonder der natuur vind je hier 's nachts. Vraag een locale visser je mee te nemen in zijn boot naar de fluorescerende baai. Hier verlichten miljarden microscopisch kleine beestjes het water. In dit vloeibare licht zwemmen is een bijna onwerkelijke ervaring.

Relaxen op Culebra
Op Culebra gaat alles net even anders dan in de rest van Puerto Rico. De bevolking leeft hier volgens het relaxte, Caribische ritme: alles op z'n tijd en alleen als je er zin in hebt. De oorspronkelijke bevolking bestaat uit indianen. Regelmatig werd hun rust verstoord door piraten en kapers, die hier hun buit verborgen. Volgens bijgelovigen waart bij de grot in de 'Piratenberg' nog steeds de geest van een piratenleider rond. De bergen lopen uit tot de grillige kustlijn. Ook hier zijn de stranden wit en is het water helderblauw.

Kleine pareltjes in de Cariben: Isla Culebrita en Cay Luis Peña Vlakbij de kust van Culebra liggen Isla Culebrita en Cay Luis Peña; voor natuurliefhebbers een echte must. Dieren zijn de enige bewoners van deze eilandjes. Schilpadden leggen hier hun eieren op het strand en voor zeevogels vormen de eilandjes hun broedgebied. Isla Culebrita en Cay Luis Peña maken deel uit van een beschermd natuurgebied en zijn goed bereikbaar per kajak of watertaxi.

Bijzondere natuur in de Cariben
Er is geen groter natuuravontuur in de Cariben dan een trip naar het onbewoonde eiland Isla Mona, een overweldigend mooi natuurreservaat. De meest bijzondere bewoners van het eiland zijn de inheemse leguanen, een soort enorme hagedissen die bijna anderhalve meter lang kunnen worden. Het droge, semi-tropische klimaat suggereert een saai en eentonig landschap. Niets is minder waar! De wouden en cactusvelden herbergen zo'n 650 verschillende soorten bomen en planten, waarvan vier soorten nergens anders op de wereld voorkomen. Het eiland is beschermd natuurgebied en wordt omringd door witte stranden met visarenden en pelikanen. Vanaf Aguilla is het mogelijk een dagtrip per vliegtuig naar Isla Mona te maken. Een andere mogelijkheid is een duiktrip te boeken. Vanaf Boqueron vertrekken dagelijks drie- tot zesdaagse bootreizen, waarbij het duiken gecombineerd wordt met een bezoek aan Isla Mona. Ook in het plaatsje Rincón kun je bij de plaatselijke duikscholen terecht voor een meerdaagse duik- of snorkeltrip naar Isla Mona of het nabij gelegen eiland Isla Desecheo. Dit laatste eilandje staat erom bekend roze of paars op te gloeien bij zonsondergang. Isla Desecheo is een natuurreservaat en betreden is niet toegestaan. Wel kun je rond de kust fantastisch duiken en snorkelen.
Duikersparadijs
Duikers en snorkelaars kunnen hun hart ophalen op de vele eilandjes rond Puerto Rico. Rondom de eilanden liggen talloze riffen, omringd door kristalhelder water. De koraalriffen vormen de leefomgeving van tropische vissen, manta's en grote vissen als barracuda's. Er zijn veel plaatsen waar het zicht onder water verder reikt dan dertig meter en de prachtige koraalriffen en exotische vissen en planten bieden de duiker een spectaculaire ervaring.

Internetsite Puerto Rico Tourism Company: www.prtourism.com

Noot aan de redactie:
Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met: Puerto Rico Tourism Company
P/a Hill and Knowlton Nederland B.V.
Contactpersonen: Anneke van der Galiën / Josine Peters Postbus 87360

1080 JJ Amsterdam
Tel: (020) 642 79 09 / Fax: (020) 644 97 36
E-mail: (avdgalien@hillandknowlton.com) / (jpeters@hillandknowlton.com)