FNV Bouw: geen concurrentie op lonen

Datum nieuwsfeit: 09-06-2000
FNV Bouw

FNV Bouw: geen concurrentie op lonen

De voordelen van een algemeen verbindend verklaarde cao zijn vele malen groter dan de nadelen. Werknemers weten waar ze aan toe zijn, ook op langere termijn. Werkgevers hebben niet alleen arbeidsrust, ze weten bij inschrijving op een project ook waar ze aan toe zijn. Aldus voorzitter Roel de Vries van FNV Bouw in zijn toespraak bij het 125-jarig bestaan van de afdelingen Rotterdam van de bond.

De Vries trekt een parallel met de 'plaatselijke contracten' van vóór de Tweede Wereldoorlog. Daarmee waren de Rotterdamse bouwvakkers slechter af dan hun collega's elders. "Nu zien we een VVD-minister van Economische Zaken, Jorritsma, die de algemeen verbindend verklaring van cao's ter discussie stelt. Ze wil er de Wet Mededinging op loslaten. Concurrentie bevorderen. Ze zet dan ook de sluis open voor drastische verslechtering van arbeidsvoorwaarden zodra het even economisch wat slechter gaat. Zulke ideeen brengen ons terug in de jaren dertig", aldus de voorzitter van FNV Bouw tot de jubilerende afdelingen.

De voorzitter van FNV Bouw maakt zich verder zorgen over de sfeer tussen sociale partners in de bouw. "Op dit moment maken werkgevers in de bouw zich vooral druk over de afbraak van instituten in de bedrijfstak. Instituten die behulpzaam zijn bij goed beleid voor een gezonde bedrijfstak. Laten zij zich liever bezighouden met het oplossen van de knelpunten. En die zijn er! De instroom van jonge mensen stokt. Het aantal arbeidsongeschikten stijgt weer. Dus willen wij als FNV Bouw voluit vormgeven aan de afspraken in arboconvenanten. We willen de SER-afspraken over kwartsstof uitwerken. We willen een goed, modern personeelsbeleid, omdat zonder dat elke wervingsactie onder jongeren verloren moeite is. Maar wat zien we? We steken meer tijd in een dialoog met werkgevers of we samen deze problemen oppakken dan dat we praten over de inhoud. Werkgevers willen veel naar individuele bedrijven delegeren, terwijl wij vinden dat we ook als bedrijfstak een verantwoordelijkheid hebben."
Volgens De Vries moet er op korte termijn een andere wind gaan waaien. "Dat hebben we het Algemeen Verbond Bouw Bedrijf laten weten. Anders stevenen we rechtstreeks op een conflictsituatie af." De Vries wil verder met de afspraken tot modernisering die bij de huidige cao zijn gemaakt, "en ook onze wensen voor maatwerk in de toekomst zouten we niet op." Maar dat kan alleen "met werkgevers die met ons vinden dat we samen een verantwoordelijkheid hebben voor onze bedrijfstak."
Voor de redactie,

Noot voor redacties