VPRO: veel overtredingen volgens inspecties kinderopvang

Datum nieuwsfeit: 09-06-2000

VPRO

Veel overtredingen geconstateerd door inspecties kinderopvang
Veel overtredingen geconstateerd door inspecties kinderopvang in grote steden

Ank Bijleveld (CDA): 'Staatssecretaris Vliegenthart heeft Tweede Kamer niet juist ingelicht'

Gebrekkige kwaliteit van de kinderopvang is geen specifiek Haags probleem.
En geen probleem uit een verleden tijdperk, zoals PvdA-staatssecretaris
Vliegenthart van Volks-gezond-heid, Welzijn en Sport begin mei stelde in de Tweede Kamer. Dit blijkt uit een onderzoek van het VPRO-radioprogramma Argos (radio 1, vrijdag 9 juni 2000) in de vier grote steden. Op 3 maart
jongstleden trok hoofdinspecteur Monnée van de GGD Den Haag in Argos al aan de bel over 'structurele misstanden' in de kinderopvang, die volgens haar worden veroorzaakt door het groeiende tekort aan kindplaatsen en door de fixatie van het kabinet op een puur kwantitatieve uitbreiding.
Staatssecretaris Vliegenthart wees de kritiek destijds van de hand.
In Den Haag inspecteert de GGD elk van de 330 kinderopvangcentra ongeveer
eens per jaar. Daarbij zijn in 1999 honderden overtredingen geconstateerd,
zo blijkt uit een door de GGD opgesteld jaaroverzicht. Het gaat om zaken als te veel kinderen op een groep (11 keer); leidsters met onvoldoende opleiding (17 keer); geen medewerker met EHBO-diploma aanwezig (20 keer); onvoldoende ventilatie (24 keer); onhygiënische koelkasten (25 keer); boilers met te lage (legionella) of te hoge temperatuur (25 keer); niet goed afgeschermde stopcontacten (11 keer); giftige planten (8 keer); tassen van leidsters met bijvoorbeeld medicijnen en sigaretten binnen bereik van kinderen (13 keer); kinderdagverblijf gestart zonder vergunning (5 keer); leidster met vervalst diploma aangetroffen (1 keer) enzovoorts.
In Rotterdam is de situatie vergelijkbaar, zo blijkt uit de rapportages die Argos van de verschillende deelgemeenten kreeg. Dit wordt ook bevestigt door Nico Vlaar, technisch hygiënist van de GGD Rotterdam en tevens lid van PICO, een landelijke vakgroep inspecteurs kinderopvang. Vlaar zegt in Argos in reactie op de Haagse situatie: 'De situatie in Rotterdam komt in feite overeen. Die manco's die u opnoemt zijn zeker herkenbaar.'

Wim Gorissen, adjunct-hoofd van de afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD Utrecht, zegt: 'Ik heb niet zulke mooie gedetailleerde cijfers in Den Haag, maar het zijn wel dingen die wij hier ook tegenkomen. Ik denk niet dat de situatie in Den Haag slechter is dan elders.' Volgens Gorissen wordt in Den Haag en Utrecht streng gecontroleerd en worden daardoor juist ook veel overtredingen waargenomen. Maar, zo voegt hij toe, 'er zijn ook regio's in het land waar de inspectie minder goed geregeld is'. Als oorzaak noemt Gorissen bezuinigingen: 'Kleinere gemeenten hebben de afgelopen jaren vaak moeten bezuinigen. En dan is toezicht op kindercentra vaak niet het eerste waar men geld aan wil uitgeven.'

De gemeente Amsterdam kon Argos geen gegevens verstrekken over de kwaliteitscontrole op de kinderopvang. 'Wij hebben geen totaal-overzicht. Ik geef toe dat dat niet fraai is en we werken er aan om dit in de toekomst wel te krijgen, maar op dit moment is het helaas niet anders.' Aldus woordvoerder Clyde Moerlie. Volgens Petra Cocu, hoofd relatiebeheer van het bemiddelingsbureau BKA (Bedrijfsgerichte Kinderopvang Amsterdam) schiet de kwaliteits-controle in de hoofdstad ernstig tekort. Dit onder meer door een gebrek aan menskracht. Er zouden slechts vier part-time inspecteurs zijn voor heel Amsterdam en Hilversum, van wie er ook nog twee overspannen zijn.
Hoofdinspecteur Monnée van de Haagse GGD vertelde aan Argos dat in Amsterdam twee inspecteurs overspannen thuis zitten, omdat ze
gefrustreerd zijn over het feit dat er niets gebeurt met misstanden die door hen in kinderopvangcentra worden geconstateerd. Ook hierop kon woordvoerder Moerlie van de gemeente Amsterdam geen reactie geven.

De commotie die na de Argos-uitzending van 3 maart ontstond werd door
staatssecretaris Vliegenthart beantwoord met de stelling dat het geschetste beeld overdreven, verouderd en niet-exemplarisch zou zijn. In een algemeen overleg op 10 mei in de Tweede Kamer zei de staatssecretaris blijkens het officiële verslag: 'Door het radioprogramma Argos is het beeld ontstaan alsof de kinderopvang overal in Nederland erg slecht zou zijn. Den Haag is juist een van de gemeenten in Nederland waar de kinderopvang het beste geregeld is. Zoals vaker gebeurt, is ook in het interview met de betreffende inspecteur geknipt. Hij (bedoeld wordt mevrouw Monnee - Argos) heeft gefilosofeerd over hoe het vroeger ging. Dat wordt als beeld geprojecteerd op hoe het nu allemaal zou zijn.'
Ank Bijleveld, Tweede Kamerlid voor het CDA, noemt - in reactie op het
nieuwe Argos-onderzoek - de situatie in de kinderopvang 'zorgelijk'. Ook