Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Commissie geeft nul op request inzake sponsorrechten EK 2000

Datum nieuwsfeit: 09-06-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Partij van de Arbeid

Persbericht

PvdA Eurodelegatie

Brussel/Den Haag, 9 juni 2000

 

Commissie geeft nul op request inzake sponsorrechten EK 2000

Volgens de Europese Commissie valt er niets aan te merken op de verkoop (voor ca. 20 miljoen gulden) van sponsorrechten voor het EK 2000 door de UEFA aan het sportmarketingbureau ISL, dat het gebruik van het Euro 2000-logo door de Nederlandse en Belgische speelsteden aan zeer strikte voorwaarden heeft onderworpen.

In antwoord op vragen van PvdA-Europarlementarier Max van den Berg zegt de Commissie (bij monde van commissaris Monti (Mededinging) dat de verkoop van sponsorrechten voor dergelijke evenementen "gebruikelijk is en op zichzelf niet in strijd met het Europees recht".

In zijn vragen stelde Van den Berg deze "gedwongen nering" voor de speelsteden aan de kaak, terwijl zij een grote, ook financiële, inspanning moeten leveren voor extra politie, veiligheidsmaatregelen, voorlichting, vervoersfaciliteiten e.d.. In Nederland alleen al is hier een kleine zestig miljoen gulden mee gemoeid. In de meeste gevallen zijn de steden het niet dan na uiterst moeizame onderhandelingen eens kunnen worden met ISL.

De Commissie wil zich niet uitlaten over de vraag of dit al dan niet gepast is. Zij vindt dat het hier gaat om een louter contractuele kwestie tussen ISL en de speelsteden en kan geen oordeel geven over de specifieke voorwaarden in deze contracten.

Max van den Berg toont zich teleurgesteld over de afhoudende opstelling van de Commissie. "Het publieke domein dreigt op deze wijze door commerciële monopolies geregeld te kunnen worden, ten koste en ten laste van het lokaal bestuur en van de burgers".

Bovendien verdient het marketingbureau ISL sowieso al geen schoonheidsprijs gezien de zwendel met voetbalkaarten via zijn Franse dochtermaatschappij in 1998 en de ondoorzichtige situatie rondom de distributie van kaarten voor EK 2000, aldus van den Berg, die deze week ook over dit laatste schriftelijke vragen aan de Europese Commissie heeft gesteld.

Voor informatie: Rose Moers (gsm Belgie - 0032 75 663188)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie