Thaise Fietsersbond maakt rit door Nederland

Datum nieuwsfeit: 10-06-2000

Thaise Fietsersbond maakt rit door Nederland

De Thaise Fietsersbond “the Thailand Cycling Club” (T.C.C.)maakt met 23 leden van 10 juni tot 17 juni een fietstocht door Nederland. Dit als voorbeiding voor hun deelname aan de internationale fietsconferentie “VeloMondial 2000” van 18 tot 22 juni in Amsterdam. Een van de begeleiders is Bert Sitters, auteur van de fietsgids “Fietsen in Thailand”.

De Thailand Cycle Club toont altijd een grote gastvrijheid voor bezoekende fietsers uit binnen- en buitenland. Nu is de beurt aan Nederlandse fietsers om onze gastvrijheid te tonen. Op het fietsprogramma staan onder meer de duinen tussen Katwijk en Scheveningen, de molens van Kinderdijk, een paar waterwerken onder Rotterdam, het vennengebied de Malpie bij Valkenswaard, de Limburgse heuvels met het Drielandenpunt, de Maasroute, het pontje van Millingen aan de Rijn, de Veluwezoom, en de Utrechtse Vecht.

De Thailand Cycling Club heeft ruim 2500 leden. Doelstellingen zijn het promoten van het fietsgebruik in het dagelijks verkeer en het organiseren van fietstrips als leuke en gezonde vrijetijdsbesteding. Voorzitter is professor Dr. Thongchai Panswad, hoogleraar aan de Chulalongkorn Universiteit in Bangkok. De Thaise organisatie hoopt naast plezier ook in Nederland goede ideeën op te doen. Fietsen zit in Thailand duidelijk in de lift. Jarenlang werd de fiets gezien als een vervoermiddel voor de armen. Mede dankzij de inzet van de Thailand Cycling Club is dat beeld nu aan het veranderen.

Ook de Thaise overheid zet zich in om het fietsgebruik te promoten. In de stad Bangkok, die niet als bepaald fietsvriendelijk bekend staat, zijn onlangs een aantal fietspaden geopend. De Tourist Autorithy of Thailand organiseert fietstochten voor toeristen in de Thaise hoofdstad.

Tijdens het grote fietsfeest met de toepasselijke naam “Cycling around the World” in het Amsterdamse Vondelpark op zondag 18 juni zijn professor Thongchai en een aantal leden van de Thailand Cycling Club aanwezig met een stand om allerlei vragen over fietsen in Thailand te beantwoorden. Op dit feest zijn eveneens fietsersorganisaties uit andere delen van de wereld aanwezig.

De organisatie van de tocht ligt in handen van mevrouw Kuhn Nancy Panswad van de T.C.C. en Raimond van der Pal. Raimond van der Pal heeft ca. vijf jaar in Bangkok gewoond en zich tijdens die periode voornamelijk verplaatst per fiets in deze hectische miiljoenenstad.

Amsterdam, 6 mei 2000

Noot voor de redactie,