Wijzigingsvoorstellen cao sociale eenheid NS

Datum nieuwsfeit: 11-06-2000
Nieuws Spoorwegvakbond FSV

WIJZIGINGSVOORSTELLEN CAO SOCIALE EENHEID NS!

Utrecht, 11 juni 2000

De kaderleden in de FNV Concernraad hebben afgelopen dinsdag 6 juni, zich uitvoerig beraden over twee zeer actuele onderwerpen, te weten de wijzigingsvoorstellen van NS ten aanzien van de CAO Sociale Eenheid en de voorgenomen wijziging van de NS structuur.
CAO Sociale Eenheid
Het voornemen is om de onderhandelingen over de CAO Sociale Eenheid NS eind juni aan te vangen. Directeur Sociale Zaken heeft de FNV inmiddels een voorstellenbrief gezonden, waarin een aantal wijzigingsvoorstellen zijn opgenomen. De leden van de FNV Concernraad zullen komende periode benutten om regionaal dan wel op afdelingsniveau, met de leden van gedachten te wisselen over de NS-voorstellen en tevens de mogelijkheid te geven om te komen met eigen voorstellen. Op 26 juni 2000 komen de kaderleden opnieuw bijeen en kan de FNV-voorstellen brief worden vastgesteld.
Een greep uit de voorstellenbrief van de NS.

Looptijd aansluiten bij integrale CAOs.

Studie naar Functiewaarderingssysteem en aanscherpen van de bezwarenprocedure.

Verbeteren van de Reïntegratie toelage (RIT).

Verlengen van Sociaal Plan, waarbij wijzigingsvoorstellen voor verkorting herplaatsingstermijn, aanvaarding bemiddeling externe functies, voorkomen van onbedoelde effecten bij uitbetaling ineens.

Integratie van overhevelingstoeslag in salaris. Studiegroep die rapporteert voor einde van dit jaar.

Een uitvoerige voorstellenbrief is bij de FNV-kaderleden aanwezig.

Wijzigingen NS-structuur
De structuur van het concern wordt wederom gewijzigd, zo hebben we kunnen lezen in de Koppeling en in een uitvoerige brief van de Raad van Bestuur aan de Centrale Ondernemingsraad van NS (COR).
De kaderleden hebben een eerste opvatting gegeven over de adviesaanvraag die is aangeboden aan de COR. Veel verontwaardiging en ongeloof is er over het feit dat zo kort na de NSR-bespreking over Bestemming: Klant nu ineens 1.054 (ftes) servicemedewerkers overgeheveld gaan worden naar NS Stations.

De komende weken zullen de kaderleden de voornemens, zoals Rob den Besten die ter advisering heeft neergelegd bij de COR, nader bestuderen. Ook zal er contact worden gezocht met de FNV COR-leden om zo mogelijk te komen tot een gezamenlijke visie, alvorens de COR haar advies geeft.

Gerben Hardeveld
bestuurder personenvervoer