Ontdekkingstochten met 't Kuitje naar het Balgzand

Datum nieuwsfeit: 11-06-2000
Ontdekkingstochten naar het Balgzand

NOORD-HOLLAND-Nieuwsgierigen, vogelaars en kinderen opgelet! Iedere tweede zondag van de maand kan men naar Balgzand. Daar, in het unieke waddennatuurgebied tussen het Amsteldiep en het Marsdiep, worden tussen
11.00 en 17.00 uur hoog- en laagwatertochtjes georganiseerd. Is het hoog water dan stippelt de Stichting Het Noordhollands Landschap een vogelexcursie uit, bij laagwater is het aan de Waddenvereniging om met belangstellenden het wad op te gaan. Beide excursies worden begeleid door deskundige gidsen die graag verhalen wat het Balgzand zo bijzonder maakt. De eerste excursiezondag valt in het Pinksterweekeinde op 11 juni. Dijkmagazijn 't Kuitje, het bescheiden informatiecentrum van Balgzand, is eveneens van 11.00 tot 17.00 uur geopend. Koffie staat klaar.
Precies in de knik die de kop van de provincie Noord-Holland maakt, tussen Dn Helder en Wieringen, ligt het vogelreservaat Balgzand dat zich zo'n beetje aan het einde van de wereld bevindt. Dat is natuurlijk schromelijk overdreven, maar wie zich op de dijk langs het reservaat begeeft of tijdens laagwater het wad opgaat, kan zich niet aan de indruk onttrekken dat hij de wereld achter zich laat. De weidsheid van het wad en de aanwezigheid van duizenden vogels dragen bij aan dat gevoel. Wanneer het tij gunstig is en de wind goed staat, en er bovendien genoeg animo is, vertrekt de gids van de Waddenvereniging op zulke zondagen met een groepje om het Wad op te gaan. Onder zijn leiding ziet men tal van waddendiertjes, waaronder de zeeduizendpoot, de wadpier en de slikanemoon. Bij de hoogwaterexcursies van Het Noordhollands Landschap blijft het bezoek op de dijk. Dan leert men, voorzichtig verscholen om de vogels niet te storen, tientallen wad- en steltlopers, kluten, visdiefjes en lepelaars kennen.

Vanaf 11 juni is ook ontvangstcentrum 't Kuitje, een voormalig dijkmagazijn nabij de Balgzanddijk, opengesteld. Drie partijen, Uitwaterende Sluizen, Het Noordhollands Landschap en de Waddenvereniging organiseerden een nieuwe fototentoonstelling over het Balgzand. Ook kan het bezoek een diaserie bekijken, evenals enkele kleine zeeaquaria.

Wanneer en hoe laat?
De eerste excursiedag valt op zondag 11 juni en begint met een hoogwater- of vogelexcursie om 11.00 uur. Andere zondagen: 9 juli, 6 augustus, 13 augustus en de laatste op 10 september. Tijden: 11.00 uur - 17.00 uur. Vooraf opgeven voor de excursies is niet nodig. Geinteresseerden dienen zich even voor aanvang van de excursies te melden bij 't Kuitje. Het Noordhollands Landschap, de beheerder van Balgzand beschikt over een folder met alle data en bijzonderheden over de andere activiteiten. Gratis op te vragen bij de Stichting Het Noordhollands Landschap, tel. 0251- 65 96
96. Warme kleding en hoge gymschoenen worden aanbevolen.
Waar is 't Kuitje
Ontvangstcentrum 't Kuitje bevindt zich op het industrieterrein Oostoever te Den Helder. Volg de borden naar Oostoever, op het industrieterrein 2 kilometer doorrijden en vlak voor de poort van de marinebasis rechtsaf.

Voor inlichtingen over dit persbericht kunt u contact opnemen met Johan Stuart, 0251-659750 of mobiel 06-53129644. Castricum, 29 mei 2000. Er is fotomateriaal beschikbaar.