Motor- en autozegening traditie op Autotron

Autotron.html

Motor- en autozegening op Autotron
tweede Pinksterdag 12 juni 2000

ROSMALEN – Een traditie met historie, die helaas wat uit de mode is geraakt, wordt door Autotron nieuw leven ingeblazen: de motoren- en autozegening. Op tweede Pinksterdag (maandag 12 juni) zal J. Stokman, kanunnik van de Orde van de Norbertijnen van de Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther, om 12.00 uur een korte plechtigheid houden van ca. 10 minuten, waarna hij de voertuigen zal zegenen.

In bijna iedere katholieke parochie vond, enkele decennia geleden, in het voorjaar de zegening plaats van auto's en motoren. De achterliggende gedachte was dat de zegening, de bestuurder en passagiers, zou behoeden voor ongelukken in het verkeer.

Autotron stelt op die dag het park open voor de zegening van klassieke en moderne motoren en auto's. Een gospel-rockgroep zorgt vanaf 11.00 uur voor een goede sfeer. Kanunnik Stokman zal om 12.00 uur een korte plechtigheid houden, waarna de voertuigen worden gezegend. Alle bestuurders ontvangen na de zegening een bronzen gedenkpenning in de vorm van Christoffel. Deze wordt algemeen aangenomen als patroon van de reizigers. Hij wordt meestal afgebeeld met een kind op de rug, die hij wadend over het water, veilig naar de overkant brengt. Op menig dashboard van auto's prijkte vroeger de afbeelding van Christoffel.

Autotron heeft het plan opgevat om de traditie van de motor- en autozegening jaarlijks terug te laten komen.

De ceremonie is een goede gelegenheid om er bij Autotron een gezellig dagje uit voor het hele gezin van te maken.

Autotron is geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt fl. 21,50, kinderen van 4 tot en met 11 jaar fl. 17,50.

Autotron is gelegen aan de A50 's-Hertogenbosch – Nijmegen. OV/Reislijn: 0900 9292. Infolijn: 073 523 33 00.

Rosmalen, mei 2000