Start bouw Bezoekerscentrum IJburg tijdens IJburg Open

Datum nieuwsfeit: 12-06-2000
UITNODIGING

Stadig geeft startsein bouw Bezoekerscentrum tijdens IJburg Open

Hierbij nodigen we u uit voor het officiële startsein voor de bouw van het Bezoekerscentrum IJburg tijdens IJburg Open op maandag 12 juni a.s. Wethouder Duco Stadig geeft dit startsein om klokslag 14.00 uur samen met Leatitia Ederveen, Dagelijks Bestuurslid van stadsdeel Zeeburg. Een leuk film- en fotomoment dat u en uw lezers c.q. kijkers een nieuw uitzicht geeft op Amsterdam. Daarnaast is er alle gelegenheid voor interviews met Igor Roovers en Sabine Draaijer van Projectbureau IJburg. Zij kunnen u alles vertellen over het Bezoekerscentrum, IJburg Open en de ontwikkelingen op het gebied van IJburg. Via bijgevoegde antwoordfax kunt u aangeven of u video-opnames en/of foto's wilt maken of een interview wilt afnemen. Op de dag zelf kunt u zich aanmelden in het Fort Bouw-gebouw (het voormalige gebouw van de Flevo Ferries).

Het Bezoekerscentrum is ontworpen door Attika Architecten. Er is gekozen voor een drijvend gebouw om zo duidelijk de link te leggen met de eilanden van IJburg. Vanaf een uitkijktoren zijn de vorderingen van IJburg goed te volgen. Op 1 oktober gaat het Bezoekerscentrum IJburg open voor iedereen die kennis wil maken met IJburg. In het bezoekerscentrum is informatie verkrijgbaar over het eilandenrijk IJburg, de verschillende wijken, wijkvoorzieningen, woonvormen, milieu, techniek, natuur, recreatie en vervoer.

IJburg Open
Naast het startsein voor de bouw van het Bezoekerscentrum staat er tijdens IJburg Open nog veel meer op het programma. De informatiemarkt over IJburg, in paviljoens van ?de Parade?, neemt op de punt van het Zeeburgereiland een belangrijke plaats in. Van daaruit kunnen bezoekers via een 300 meter lange brug een indrukwekkende wandeling maken naar nieuw land (de Steigerdam) om voor het eerst voet op land te zetten. Er is daar van alles te doen, zoals kanovaren, surfen, schminken voor kinderen, beachvolleybal en strandsurfen achter een tractor. Tussen 12.00 uur en 15.30 uur is er een (mobiel) optreden van Hendrik-Jan de Stuntman. Muziek wordt o.a. verzorgd door La Bandita en Dansorgel de Cubaan.

IJburg Open is een jaarlijks terugkerend informatief festival over de nieuwe Amsterdamse stadswijk IJburg. Dit jaar vindt IJburg Open plaats op maandag 12 juni, tweede pinksterdag. Voor het eerst zal het evenement ook gedeeltelijk op nieuw land gehouden worden. Naast een informatiemarkt zijn er diverse activiteiten zoals muziek, watersport en terrasjes. Vorig jaar trok IJburg Open ongeveer 8.000 bezoekers. Dit jaar verwacht de organisatie circa 12.000 mensen. Vanaf het Centraal Station rijden gratis pendelbussen naar het festivalterrein. De organisatie adviseert bezoekers met het openbaar vervoer of met de fiets te komen.

Voor meer informatie:
website: www.ijburg-open.nl

Projectbureau IJburg
Sabine Draaijer
tel.: 020 ? 621 42 87 (Op 12 juni via 06 ? 23 78 51 43) e-mail: (sabine.draaijer@svdt.nl)

Schoep & Van der Toorn
Döne Köycü
tel.: 020 ? 487 40 00
e-mail: (done.koycu@svdt.nl)

Bijlagen: Programma IJburg Open en antwoordfax

PROGRAMMA IJBURG OPEN

Maandag 12 juni, tweede pinksterdag, 10.00 ? 18.00 uur Punt Zeeburgereiland en Steigerdam

Informatiemarkt
De informatiemarkt over IJburg is op de punt van het Zeeburgereiland. In tenten zijn informatiestands waar verschillende bedrijven informatie verstrekken. De thema´s van de informatiemarkt zijn ´Wonen´, ´Verkeer & Vervoer´, ´Zorg & Milieu´ en ´Kopen & Huren´.

Wonen: Projectbureau IJburg
Het Projectbureau IJburg geeft algemene informatie over het wonen in IJburg. Hierbij is veel aandacht voor Steigereiland. Op de Steigerdam is de video ´Landmaken´ te zien: een verhaal over de aanleg van IJburg. Medewerkers van het Projectbureau delen de 1e editie van de ?Gids voor IJburg? uit aan bezoekers.
De (bouw)consortia vertellen hoe IJburg eruit komt te zien en welke sfeer de verschillende eilanden krijgen

Verkeer & Vervoer
Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) en de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (dIVV) geven informatie over vervoer van en naar IJburg.
Zorg & Milieu
Het Waterleidingbedrijf komt naar IJburg Open met de speciale Waterbus. Natuurmonumenten toont de natuurlijke omgeving van IJburg. Staatsbosbeheer heeft o.a. een tentoonstelling over veenweidegebieden. Nuon verstrekt informatie over de energievoorzieningen op IJburg. DWR geeft informatie over het water in en rondom IJburg.
Kopen & huren
ABN AMRO verstrekt informatie over huis & hypotheek. Bovendien deelt ABN AMRO de VINEX-pocket uit.

Amusement
Wandeling naar steigerdam
Straattheater
Beachvolleybal
Strandsurfen achter een tractor
Surfen
Kanovaren
Schminken voor kinderen
Klimmuur
Opgooimolen
Muziek (o.a. La bandita en dansorgel de cubaan)
Terrasjes (o.a. Pannenkoeken eten, en surinaamse gerechten proeven) Hendrik-Jan de Stuntman

ANTWOORDFAX

Startsein bezoekerscentrum IJburg door Duco Stadig

Datum: Maandag 12 juni, 13.30 uur ontvangst in Fort Bouw-gebouw

(voormalige Flevo Ferries wachtruimte)

Plaats: Zeeburgereiland

0 Ja, ik ben aanwezig bij het startsein van Duco Stadig. 0 Graag maak ik gebruik van de gelegenheid om een interview af te nemen met Igor Roovers
en/of Sabine Draaijer.

0 Tevens wil ik graag vooraf filmen/fotograferen. 0 Nee, ik kan niet aanwezig zijn, maar ik ontvang wel graag de persmap. 0

Naam:

Medium:

Telefoon:

Formulier s.v.p. uiterlijk dinsdag 6 juni retour aan:

Schoep & Van der Toorn

T.a.v. Döne Köycü

Fax: 020 ? 487 72 65

Tel.: 020 ? 487 40 00

(done.koycu@svdt.nl)

Hartelijk dank voor uw reactie!