Mobiele telefoons doel van Internetagressie

Aladdin Knowledge Systems maakt melding van een nieuw type vandal, genaamd Timofonica. Het gaat om een agressieve codering die niet langer alleen schadelijk is voor de computer maar zich ook verspreid naar mobiele telefoons. Aladdin denkt dat Timofonica de voorganger is van een golf nieuwe vandals die zich niet langer uitsluitend richt op het beschadigen van computers. Timofonica is een VBScript-vandal die wordt verspreid als email-attachment. Het unieke aan deze codering is dat het in staat is om SMS-berichten te versturen naar gebruikers van mobiele telefoons. Nadat het VBScript is uitgevoerd (bij opening van de attachment) begint Timofoon emailberichten te versturen naar de SMS-gateway van een Spaanse mobiele telefoonaanbieder. Vervolgens ontvangen willekeurige abonnees van de service SMS-berichten met negatieve mededelingen over de betreffende aanbieder.

Aladdin's eSafe-software biedt als enige programmatuur een generieke bescherming tegen de verspreiding van dit soort VBScripts. Zelfs zonder de nieuwe updates van eSafe is de gebruiker permanent beschermd tegen schadelijke Internet-coderingen. Recentelijk bleek die bescherming ook afdoende tegen vandals als LoveLetter, NewLove, CoolNotepad, Tune en Firburn. eSafe Desktop 2.2 kan gratis worden gedownload op www.eAladdin.com.

Over Aladdin: Aladdin Knowledge Systems (NASDAQ: ALDN), gevestigd in Tel Aviv (Israel), houdt zich als internationaal marktleider op het gebied van Internet- en softwarebeveiliging bezig met oplossingen voor een veilig gebruik en distributie van digitale content; van applicatie-software tot Internetgebruik en -toegang. Aladdin's klanten zijn software-vendors en organisaties die hun medewerkers een veilige toegang tot het Internet willen geven inclusief bescherming van de eigen bedrijfsinformatie en
-productiviteit. Meer informatie is te vinden op Aladdin's website: www.eAladdin.com of via de Benelux-vestiging van Aladdin in IJsselstein.

Noot voor redacties