Politiebericht Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Maandag 12 juni 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: vrouw krijgt eigen fiets aangeboden
Een 21-jarige vrouw uit Groningen kreeg zondagnacht op de Vismarkt haar eigen fiets aangeboden. Op grond van het signalement kon in de Rode Weeshuisstraat een 43-jarige man uit Groningen worden aangehouden. De man had inmiddels een tweede fiets gestolen. Hij is na verhoor op vrije voeten gesteld.

Groningen: man aangehouden voor bedreiging
In het AZC aan de Laan van de Vrijheid is zondagavond een 31-jarige man uit Groningen aangehouden voor bedreiging van het personeel en het overhoop halen van de receptie. Volgens een gemaakte afspraak zou de man om een bepaalde tijd de instelling verlaten maar hij weigerde en begon te dreigen en een personeelslid te achtervolgen. De man die onder invloed van alcohol verkeerde is voor verhoor ingesloten.
Groningen: dronken man pleegt vernielingen
In de Grote Leliestraat liep zondagavond een 40-jarige man dronken door de straat waarbij hij een fiets weggooide en een autospiegel eraf trapte. Ook schopte de man tegen deuren aan. De man werd door de politie aangehouden en na verhoord te zijn heengezonden.
Groningen: studenten nemen terrasstoel weg
Twee 19-jarige studenten namen zondagnacht een terrasstoel weg van een terras uit de Poelestraat. Ze verklaarde de stoel goed in hun huis te kunnen gebruiken. De mannen kregen een proces-verbaal en de stoel is terug bij de eigenaar.

Leek: poging brandstichting voetbalkantine
Zondagochtend werd bij de kantine van de voetbalvereniging op Nienoord in Leek ontdekt dat er een vuilniscontainer in brand was gestoken. Een deur raakte zwaar beschadigd en het gebouw stond vol rook. De technische recherche stelt een nader onderzoek in naar de brandstichting.

Leek: woningbrand
Bij een brand in een woning aan de Goldbergsingel in Leek is de gehele zolderverdieping uitgebrand. Een dochter van het gezin ontdekte zondagochtend op zolder rookontwikkeling. Het gezin kon op tijd uit de woning komen. De brandweer had het vuur snel onder controle. Het pand liep ook waterschade op. Naar de oorzaak van de brand wordt een onderzoek ingesteld.

Schildwolde: man steelt portefeuille
Een 26-jarige man uit Groningen stal zondagmiddag de portefeuille van de buschauffeur die hem vervoerde naar Schildwolde. Een getuige zag de diefstal en waarschuwde de chauffeur die de man kon vasthouden. De man werd overgedragen aan de politie die hem heeft ingesloten voor nader verhoor.

Leek: man krijgt stokslagen
De politie werd zondagnacht gezonden naar de Dam in Leek waar een 37-jarige man uit Tolbert door twee mannen met een stok was geslagen. Door getuigen werd duidelijk dat voor een café aan de Dam de man met een bezemsteel was geslagen en daarbij een bloedende hoofdwond opliep. Het slachtoffer die lastig was geweest bij het café werd naar het ziekenhuis gebracht. Een 27-jarige man uit Leek kon worden aangehouden voor de mishandeling. Onderzoek naar het incident wordt voortgezet.
Noordhorn: jongetje geschept door auto
Een 7-jarig jongetje uit Noordhorn werd op het moment dat hij de Rijksstraatweg in zijn woonplaats overstak geschept door een passerende 59-jarige automobilist uit Den Horn. De jongen rolde over de motorkap en werd met - naar het zich laat aanzien lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht voor onderzoek.
Leek: boze echtgenoot trapt ruit in
Een 35-jarige man uit Hoogkerk die zondag in Leek op de Wethouder Iwe Hutstraat naar zijn echtgenote op zoek was trapte daar een voordeurruit in. Omdat de man volgens familieleden teveel gedronken had namen ze hem de autosleutels af. De man werd kwaad en trapte een ruitje in waarbij hij een slagaderlijke bloeding opliep. Hij is naar het ziekenhuis gebracht.

Oldehove: man mishandelt echtgenote
In de Hofmastraat te Oldehove heeft de politie een 40-jarige man uit Oldehove aangehouden voor mishandeling van zijn vrouw. De vrouw zal aangifte doen en de man is voorgeleid en ingesloten op het bureau.
Veendam: ruiten sneuvelen bij woning
In de Meezenbroekstraat in Veendam heeft een in oranje uitgedost groepje jongeren bij een woning een voorruit en deurruit vernield. De 42-jarige vrouw des huize kreeg van een bij de oranjeclan behorende personen met een spuitbus gas in het gezicht gespoten. Een motief voor de vernielingen en de mishandeling is niet bekend. De politie stelt een nader onderzoek in.

Bedum: fietsendief gegrepen
Een 38-jarige bewoner van de Smidshorn in Bedum werd er door zijn zoontje op geattendeerd dat een man de fiets van zijn vrouw weggenomen had. De man zette de achtervolging in en kon bij het Bedumerbos zijn fiets terug krijgen. De 27-jarige man uit Groningen werd door de politie bij de Noordwolderweg in de kraag gegrepen. Hij wordt verdacht van nog twee fietsendiefstallen en is voor onderzoek ingesloten.
Scheemda: aanhouding bij vechtpartij
De politie kreeg zondagavond een melding van een vechtpartij op de Esborgstraat in Scheemda. Ter plekke bleek een 26-jarige man uit Scheemda een 22-jarige man uit Maarssen die een ruzie wilde sussen in het gezicht geslagen te hebben. Hij werd aangehouden en voor verhoor ingesloten.

Rijden onder invloed
Op de Middenweg in haar woonplaats werd zondagnacht een 37-jarige bromfietsster uit Muntendam betrapt op het rijden onder invloed. Haar promillage bedroeg 1.1. Op de Navolaan te Stadskanaal werd een 35-jarige automobilist uit die plaats staande gehouden om te blazen. Zijn score was 1.25 promille. Een 42-jarige automobilist woonachtig in Haaren (Duitsland) was zeer onvast ter been toen hij op de Rijksweg in Delfzijl werd gecontroleerd. Tijdens de controle liep de man weg en kwam ten val waarbij hij een hoofdwond opliep. De man kon op het bureau waar hij door een arts bekeken werd de ademanalyse niet volbrengen. Een bloedproef werd afgenomen door de dokter. Op de Dwarsweg in Uithuizermeeden raakte een 22-jarige automobilist na het bezoeken van een feestje van de weg af en reed de sloot in. De man werd bij de auto aangetroffen en bleek 1.35 promille in zijn bloed te hebben. Alle bestuurders kregen een rijverbod en een dagvaarding.
Inlichtingen; Afdeling Communicatie, 050 - 5995010