Keurmerkinstituut brengt kwaliteit zwemwater in kaart

Persbericht Keurmerkinstituut, 12 juni 2000

Waar kun je veilig zwemmen?

Zodra het wat warmer wordt gaan mensen weer zwemmen in oppervlaktewater, en daarin kunnen verwekkers voorkomen van diverse ziekten, zoals botulisme, blauwwiervergiftiging, en de ziekte van Weil. Het Keurmerkinstituut heeft alle onafhankelijke informatie over de kwaliteit van zwemwater bijeen gebracht op zijn website www.keurmerk.nl.

In Nederland zien de provincies toe op de kwaliteit van het zwemwater, zowel in zwembaden en sauna's, als in (onbeheerde) waterplassen en op stranden. Een zwembad dat niet hygiënisch is, kan worden gesloten, maar bij een waterplas of strand gaat dat niet zo makkelijk. De provincies houden de kwaliteit van openbare waterpartijen in de gaten, en ze waarschuwen met borden en via berichten in de media als het niet veilig is om ergens te zwemmen. De meeste provincies hebben ook een zwembadtelefoon, die dagelijks actuele informatie verschaft; de meeste provincies zetten deze gegevens ook op hun website. Beheerders van jachthavens en stranden kunnen het vrijwillige kwaliteitslabel Blauwe Vlag aanvragen. De eisen waaraan men moet voldoen hebben betrekking op waterkwaliteit, veiligheid, en milieu. De toezichthoudende organisatie heeft een overzicht van alle goedgekeurde havens en stranden in heel Europa op het Internet gezet; ook dit overzicht is te bereiken via de website van het Keurmerkinstituut. Omdat het weer grote invloed heeft op de veiligheid van buiten zwemmen, verwijst het Keurmerkinstituut ook naar websites met actuele weersvoorspellingen.

Zelf geeft het Keurmerkinstituut een certificaat uit voor veilige zwembaden. De baden die dat certificaat mogen voeren staan ook vermeld op de website. Verder keurt het Keurmerkinstituut (nieuwe) waterglijbanen, die sinds maart jl. aan strenge wettelijke eisen moeten voldoen. De waterglijbanen met een certificaat van het Keurmerkinstituut staan ook vermeld op www.keurmerk.nl.

De website van het Keurmerkinstituut bevat niet alleen onafhankelijke informatie over zwembaden, maar ook over speelgelegenheden en kinderopvang, en over producten die het keurmerk “Goedgekeurd Keurmerkinstituut” mogen voeren. Sinds eind 1998 is dit keurmerk de opvolger van het keurmerk van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen.

Noot voor redacties