Datum nieuwsfeit: 12-06-2000

Datum: ma 12 juni 2000, 11.00-16.30 u

Organisatie verwacht ruim 2000 mensen tijdens tiende editie

Opening Brabantse Kastelendag op Kasteel Dussen

Dussen - Op Kasteel Dussen zal op maandag 12 juni (tweede pinksterdag) om 10.45 uur de tiende editie van de Brabantse Kastelendag worden geopend. Het thema van de Brabantse Kastelendag is: "Het kind in het kasteel". De openingsceremonie zal uitgevoerd worden door scholier Tim Maas (12) uit Dussen.

Samen met twee leden van het Renaissance-ensemble "Sacqueboute" zal Tim "Synfonia, canzon alla Francese" van Adriano Banchieri (1565-1634) ten gehore brengen. Tim zelf is lid van de Oosterhoutse Nachtegalen. Dit koor geniet zowel in Nederland als in het buitenland bekendheid. De Nachtegalen bereiden zich nu voor op een tournee naar Zuid-Afrika.

Burgemeester Hellegers van de gemeente Werkendam en lid van gedeputeerde staten, de heer P. van Vught, zullen daarna een toespraak houden en vervolgens het festijn officieel openen.

Gidsen van de Stichting Vrienden Kasteel Dussen verzorgen rondleidingen door het kasteel en stellen bezoekers voor aan de laatste bewoonster van het kasteel: Rolina Suringar. Naast rondleidingen is er ook een buitenprogramma, gericht op kinderen. De hele dag is er een Middeleeuwse markt en zijn er demonstraties van een valkeniersvereniging, een schapenherder en optredens van een solo-circus. Speciaal voor de jonge bezoekers is er een speurtocht uitgezet op het terrein. Bij binnenkomst krijgen zij een speciale editie van de "Arend van der Dussen Weetjeskrant". Deze krant staat boordevol verhaaltjes en informatie over Kasteel Dussen. Bovendien kunnen kinderen een verhaal afmaken en daar een leuke prijs mee winnen. De muziekgroep "Saqueboute" zal verspreid over de dag optredens verzorgen. De groep legt zich enthousiast toe op het uitvoeren van polyfone muziek uit de Renaissance.

De Brabantse Kastelendag is op Kasteel Dussen van 11.00 tot 16.30 uur. De organisatie hoopt, net als vorig jaar, ruim 2000 bezoekers te mogen verwelkomen. De toegangsprijs voor de Kastelendag bedraagt voor volwassenen ƒ 5,00 en kinderen van 5 t/m 12 jaar betalen ƒ 2,50. Aangeraden wordt om zo min mogelijk met de auto te komen.

Meer informatie over Kasteel Dussen is te vinden op de website van de Stichting Vrienden Kasteel Dussen: www.kasteel-dussen.nl. De internetsite heeft ook voor kinderen een speciaal gedeelte. Verder zijn er veel foto´s te bezichtigen en kunnen aanstaande bruidsparen alvast kijken wat de mogelijkheden zijn om te trouwen op Kasteel Dussen.

- EINDE PERSBERICHT -

Informatie voor de redactie (