Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 13-06-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 13-06-2000 Politieberichten van 12/6 (13.00 uur) t/m 13/6 (13.00 uur)

Leeuwarden: ruit zwembad vernield
Onbekenden hebben tussen vrijdag 18.00 en zaterdag 17.00 uur een ruit van het zwembad Kalverdijkje vernield. Met waarschijnlijk een steen heeft men een ruit van 2 x 2,5 meter kapt gegooid. De schade wordt geschat op 1.200 gulden.

Drachten: onder invloed
Een 56-jarige bestuurder uit Drachten is zondag om 12.20 uur op de Westersingel aangehouden omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 1000 ug/l, hetgeen hem op een proces-verbaal en een rijverbod van 12 uren kwam te staan. Bovendien werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Oosterwolde: fietser gewond na aanrijding met onbekende fietser Een 18-jarige fietser uit Appelscha heeft zondag omstreeks 02.30 uur aan een aanrijding op de Molenweg met een nog onbekende andere fietser een op twee plaatsen gebroken kaak overgehouden. Hij reed alleen over de Molenweg en kwam twee fietsers tegen die geen licht op hun fiets voerden. Met één van hen kwam hij in botsing. Volgens het slachtoffer zijn daarna de nodige woorden gevallen en zou hij bedreigd zijn. Hij stapte daarom weer op zijn fiets en reed naar huis. Een kaakchirurg van het ziekenhuis constateerde 's ochtends een op twee plaatsen gebroken kaak, waarna het slachtoffer werd geopereerd.

Leeuwarden: woninginbraak
In de nacht van zaterdag op zondag is ingebroken in een woning aan de Willem Lorestraat. Uit de woning verdwenen ondermeer een TV-toestel, geluidsapparatuur en een aantal CD's. De 21-jarige bewoonster deed aangifte.

Leeuwarden: diefstal uit auto
Uit een auto die geprakeerd stond aan de Wijnhornsterstraat zijn in de nacht van zaterdag op zondag een autoradio/CD-speler en een aantal CD's gestolen. De 27-jarige eigenaresse deed aangifte.
Opeinde: motorrijder gewond
Een 23-jarige motorrijder uit Opeinde is zondag om 17.15 uur gewond geraakt bij een botsing op de Nijtap met een personenauto. De motorrijder reed in de richting van Nijega, toen een hem tegemoetkomende auto linksaf een inrit wilde inrijden. De bestuurder van deze auto, een 56-jarige inwoner van Opeinde, zag de motor over het hoofd, waarna een aanrijding volgde. De motorrijder werd per ambulance met onbekend letsel naar het ziekenhuis in Drachten overgebracht.

Makkum: boottrailer gestolen
Vanaf een parkeerterrein aan de Stranwei is zondag op klaarlichte dag een boottrailer gestolen. De trailer stond aan een auto gekoppeld in de hoek van het parkeerterrein gedrukt. Toch heeft men kans gezien de trailer los te koppelen. De trailer was 5.20 meter lang, eenassig met optreklier en bootsteunen. De verlichtingsbalk met kenteken was door de eigenaar, een 30-jarige inwoner van Arum, verwijderd.
Wierum: onder invloed
Surveillerende agenten hebben maandag om 00.15 uur op de Ternaarderwei een 34-jarige bestuurder uit Ternaard aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 720 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 8 uren kreeg.
Wolvega: onder invloed
Omdat hij op de Om Den Noort bijna een aanrijding veroorzaakte met een hem tegemoetkomende politieauto, werd een 39-jarige autobestuurder uit Heerenveen maandag om 01.30 uur staande gehouden. Aangezien de man bleek te hebben gedronken werd hij naar het bureau meegenomen voor een blaasproef. De uitslag daarvan was 865 ug/l, hetgeen een proces-verbaal, een rijverbod voor 10 uren en een invordering van het rijbewijs betekende.

Ameland: drie aanhoudingen na vernielen fietsen Maandag om 01.30 uur zijn twee inwoners van Dokkum van 27 en 30 jaar en een 17-jarige inwoner van Haren aangehouden nadat ze op de Molenweg in Nes een aantal fietsen hadden vernield. De 30-jarige en 17-jarige man werden in eerste instantie aangehouden, omdat agenten bij hun aankomst hen met de fietsen bezig zagen. De 27-jarige werd aangehouden, toen hij de twee aangehouden verdachten uit de politieauto wilde bevrijden. Getuigen meldden dat ook hij fietsen had vernield.

Drachten: brand in portiek
In een portiek van een flat aan de Schuttersveld heeft maandag om 2.15 uur een brand gewoed. Een passant zag dat de portiek in brand stond. Onbekenden hebben waarschijnlijk een hoeveelheid oud papier of een postbak in brand gestoken. De brandweer had de brand snel onder controle, maar zag zich toch, gezien de rookontwikkeling, genoodzaakt de flat te ontruimen. Om 3.10 uur konden alle bewoners weer naar hun woning terugkeren. Aan het voorportaal en de portiek ontstond aanzienlijke schade.

Leeuwarden: 'Us Mem' beklad
Maandag om 4.30 uur zijn vijf personen aangehouden, omdat ze het standbeeld van 'Us Mem' op de Harlingerstraatweg met oranje verf hadden beklad. De politie kreeg op de meldkamer een melding van een getuige die had gezien dat het beeld in oranje kleur werd gespoten. Toen de politie ter plaatse kwam was men nog volop bezig. De vijf verdachten vluchtten weg, maar konden later in de omgeving worden aangehouden.

Joure: kinderen vinden 'schedel'
Zondag om 13.45 uur meldden vijf kinderen op het politiebureau in Joure dat ze in een prieeltje een 'echt skelet' hadden gevonden. Een agent is gewapend met een staaflantaarn samen met de kinderen op onderzoek uitgegaan en ontdekte daar een echte steen. In het donker was het volgens de agent goed mogelijk de steen voor een schedel aan te zien. Nadat de kinderen de steen hadden bekeken, gingen ze geheel gerustgesteld naar huis.

Joure: diefstal buitenboordmotor
Een 54-jarige eigenaar uit Nijetrijne kwam zondag aangifte doen van diefstal van een buitenboordmotor. De motor zat bevestigd aan een zeilboot die lag afgemeerd in een jachthaven aan de Groene Dijk. De motor, die niet met een slot was bevestigd, moest gestolen zijn tussen maandag 15 mei en zondag 11 juni. De desbetreffende motor bleek op het politiebureau te staan, omdat hij eerder op een gestolen bootje bij Schartserbrug was aangetroffen. De eigenaar kreeg zijn eigendom terug.
Sneek: motorrijder gewond
Een deelnemer aan de Elfstedentocht voor motoren is maandag om 10.00 uur gewond geraakt, toen hij op de Alde Humdyk een scherpe bocht te laat zag en een sloot inreed. Het slachtoffer werd met onbekend letsel per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek gebracht.
Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272