Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Gevolgen regelgeving voor integratie A2 in Leidsche Rijn

Datum nieuwsfeit: 13-06-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Utrecht

GROTE GEVOLGEN NIEUWE EUROPESE REGELGEVING VOOR INTEGRATIE A2 IN LEIDSCHE RIJN

De nieuwe Europese norm voor luchtkwaliteit in woonwijken betekent dat het ontwerp voor de integratie van de A2 in Leidsche Rijn moet worden aangepast. Gezamenlijk zullen Rijkswaterstaat, het ministerie van VROM en de gemeente Utrecht de mogelijkheden in beeld brengen. Daarbij komt een tweetal varianten aan de orde: de zogenaamde DoDo variant (dicht-open-dicht-open) en de 'helemaal dicht' variant. We streven er naar het onderzoek in september 2000 af te ronden, dan kan besluitvorming worden voorbereid, in aanvulling op het integratiebesluit van 1996.

Afspraken over integratie

In 1996 heeft de gemeente Utrecht met het Rijk (VROM en V&W) een besluit genomen over de integratie van de rijksweg A2, tussen de afslag Jaarbeurs en het spoor naar Woerden in het nieuwbouwgebied Leidsche Rijn (het integratiebesluit). Integratie betekent: de snelweg zodanig inpassen in Leidsche Rijn, dat hij geen barrière meer vormt. Door integratie van de A2 wordt Leidsche Rijn een volwaardig onderdeel van de stad Utrecht. In 1996 is gekozen voor de DoDo (dicht-open-dicht-open) constructie. Dit betekent dat de weg afwisselend wordt overkapt en voorzien van geluidsschermen. Totaal zou bijna 1 kilometer van het circa 2,2 kilometer lange wegdeel worden overkapt, verdeeld over drie delen.

Nieuwe feiten, Grote gevolgen!

De gemeente Utrecht werkt met Rijkswaterstaat (Directie Utrecht) en VROM, de in 1996 gemaakte afspraken uit in een programma van eisen. De EU stelt sinds kort, hogere eisen aan de luchtkwaliteit in woonwijken. Deze nieuwe eisen zullen in het plan voor de A2 integratie worden verwerkt. Daarvoor zijn twee opties. De eerste is, vasthouden aan de DoDo oplossing. Daarvoor moet het stedenbouwkundig plan worden aangepast. De tweede optie is de realisatie van een aaneengesloten overkapping van grotere lengte.

Rijkswaterstaat, VROM en de gemeente Utrecht onderzoeken en beoordelen in overleg de twee oplossingen zodat deze op korte termijn ter besluitvorming aan het kabinet en de gemeenteraad van Utrecht kunnen worden voorgelegd.

Noot voor de media:

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie van het Projectbureau Leidsche Rijn Utrecht, tel. (030) 286 4054 of met de afdeling communicatie van Rijkswaterstaat Directie Utrecht, tel. (030) 600 9784.

N.B.: samen met de integratie wordt de A2 verbreed van 2x3 rijstroken nu, naar 2x5 rijstroken straks. De weg wordt ingedeeld in hoofd en paralelbanen, vergelijkbaar met de A12 ten zuiden van Utrecht. De integratie van de A2 in Leidsche Rijn is een project dat wordt betaald door VROM, V&W, de gemeente Utrecht en de Provincie Utrecht. Rijkswaterstaat Directie Utrecht voert het werk uit.

Utrecht, 13 juni 2000

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie