Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe wijze van online reizen boeken bij clicketing.com

Datum nieuwsfeit: 13-06-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Flexibiliteit en voordeel bij
nieuwe wijze van online reizen boeken
www.clicketing.com: uniek in Europa

Amsterdam, 13 juni 2000 ? Flexibiliteit loont. Op internet is vanaf heden Clicketing.com te vinden. Clicketing.com biedt sitebezoekers de mogelijkheid om op een spannende en voordelige manier een reis of verblijf te boeken. De bezoeker geeft zelf aan hoeveel geld hij of zij wil betalen voor bijvoorbeeld een vliegticket of accommodatie. Hierbij staat de flexibiliteit van de potentiële reiziger centraal. Hoe flexibeler de reiziger, hoe lager de prijs. Het door Clicketing.com gevoerde concept heeft zich al bewezen in de Verenigde Staten en is uniek in Europa. Clicketing.com start in juni met het aanbieden van vliegtickets. Vanaf september breidt de organisatie haar pakket uit. Dan kan ook worden gekozen uit hotelaccommodaties en huurauto's.

Bij Clicketing.com staat de consument en zijn flexibiliteit centraal. De bezoeker van de site plaatst een order voor het bedrag dat hij/zij voor bijvoorbeeld een vliegticket over heeft. Clicketing.com gaat na in hoeverre aan de wensen tegemoet kan worden gekomen. Om een bezoeker te helpen voor de juiste prijs een order te plaatsen, worden ook prijsadviezen gegeven.
Wanneer de bezoeker zich flexibel opstelt, bijvoorbeeld ten aanzien van vertrek- of terugvliegtijd, kan korting worden verkregen. Immers, hij of zij kan op een vlucht worden geboekt waar nog stoelen beschikbaar zijn. Aangezien er op veel vliegroutes en in een groot aantal hotels sprake is van overcapaciteit, verwacht Clicketing.com voldoende aanbod. Uiteindelijk leidt het systeem tot aanzienlijk voordeel voor de consument.

Ook de reisbranche profiteert
Overcapaciteit is nog steeds een groot probleem voor vliegtuigmaatschappijen. Uit onderzoek van onder meer Goldman Sachs en PWC blijkt dat nog altijd 35% van alle vliegtuigstoelen onbezet blijft. Ook in de hotelbranche is sprake van een gemiddelde overcapaciteit van zo'n 40%, net als in de autoverhuursector. Op basis van deze gegevens verwacht Clicketing.com dan ook voldoende aanbod te kunnen bieden aan potentiële reizigers.
Door het online boeken van een reis kunnen verder aanzienlijke besparingen worden gerealiseerd. Uit onderzoek van Goldman Sachs blijkt dat 15% van de kostprijs van een ticket bestaat uit sales- en marketingactiviteiten. En juist op dit kostenfacet kan dankzij internet fors worden bespaard.

Perceptie consument t.a.v. de reisbranche
In opdracht van Clicketing.com voerde onderzoeksbureau INTERVIEWNSS een onderzoek uit naar de houding van Nederlanders ten aanzien van het boeken van vakantiereizen.
Uit dit onderzoek blijkt dat 75% van de ondervraagden een goed beeld heeft van de mogelijkheden die de reisbranche hen biedt. Verder valt op dat:


· nog altijd 43% van de Nederlanders niet het gevoel heeft financieel voordeel te behalen wanneer hij/zij zich flexibel opstelt bij het boeken van een reis;

· 61% meer invloed wil uitoefenen op de totstandkoming van de prijs;

· 41% van de ondervraagden vindt dat hij/zij niet altijd de meest voordelige optie geadviseerd krijgt, terwijl 14% dat gevoel soms heeft;
· de helft van de ondervraagden vindt dat hij/zij niet wordt geïnspireerd
door de reisorganisatie waar de reis wordt geboekt;
· 59% van mening is dat hij/zij altijd wordt geconfronteerd met beperkende
voorwaarden, zoals een verplicht aantal overnachtingen.
De ondervraagden hechten veel belang aan het hebben van een goed beeld van het aanbod in de reisbranche (92%), het gemak waarmee de reis kan worden geboekt (91%) en de mate waarin rekening wordt gehouden met zijn/haar wensen (86%). Daarnaast zijn elementen als "de meest voordelige optie geadviseerd krijgen", "weinig tijd kwijt zijn aan het boeken", "zelf invloed hebben op de prijs" en "financieel beloond worden door je flexibel op te stellen" van groot belang voor de ondervraagden.
Het reisbureau is nu nog steeds de meest voor de hand liggende locatie om een reis te boeken (83%). 3% van de ondervraagden boekt reizen via internet. Op basis van onderzoek van onder meer Goldman Sachs en Arthur Andersen wordt verwacht dat het aantal boekingen via internet de komende jaren met 12,5% stijgt.

Clicketing.com
Clicketing.com is een Nederlands initiatief. De organisatie is opgericht door vier partners met ervaring in de reisbranche en met e-business. Clicketing.com doet zaken met gerenommeerde aanbieders in de reiswereld. Alle zijn IATA- of ANVR-lid. Daarnaast werkt de organisatie met externe partners, zoals
PriceWaterhouseCoopers, FHV/BBDO, @tmosphere, Agency.com en iCure Web Agency.

Noot voor de redactie/

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie