Tijdens 'Kleurrijk' Hoogezand geld ingezameld voor Turkije

Datum nieuwsfeit: 13-06-2000

Hoogezand, 13 juni 2000. Persbericht 2000/33.

TIJDENS KLEURRIJK 8.500 INGEZAMELD VOOR TURKIJE

Tijdens de multiculturele manifestatie Kleurrijk hebben de Turkse Culturele Vereniging, de Stichting Halide Edip Adivar en het project Heel de Buurt ongeveer 8.500 ingezameld voor de slachtoffers van de aardbevingen die vorig jaar in Turkije plaatsvonden. Kleurrijk werd op zaterdag 3 juni gehouden rond het nieuwe sportcentrum De Kalkwijck.

Turkse en Nederlandse vrouwen verkochten tijdens Kleurrijk koffie, thee, Turkse hapjes en Turks handwerk. Ook collecteerden ze. Bij elkaar leverde dat bijna 2.400 op. Daarnaast kwam er zon 7.000 binnen aan giften en bijdragen in natura van organisaties zoals Volksbelang, Mama Cash, de gemeente en het midden- en kleinbedrijf. Het eindbedrag zal -onder aftrek van de gemaakte kosten- op ongeveer 8.500 uitkomen, is de verwachting van de organisatie.

Het definitieve bedrag is onder andere afhankelijk van de opbrengst van de schilderijen die tijdens Kleurrijk door kinderen zijn gemaakt. Een jury heeft de tien mooiste werken geselecteerd; die hangen van maandagmiddag 19 juni tot en met vrijdag 23 juni in het gemeentehuis. Ze zijn voor 50 te koop voor die belangstellenden die zich als eersten melden. Kinderen die de uitspraak van de jury tijdens Kleurrijk niet hebben meegemaakt, maar waarvan toch een schilderij is uitgekozen, krijgen een attentie als ze zich tijdens de expositie in het gemeentehuis melden. De jury bestond uit de heer Kucuksahin als afgevaardigde van de Turkse gemeenschap en de beeldend kunstenaars Jos Boerjan en Susan van Straten.

Het geld is bedoeld voor een of meer opbouwprojecten in die delen van Turkije die vorig jaar zwaar getroffen zijn door aardbevingen. Komende zomer gaan twee vrouwen van de Stichting Halide naar Turkije toe om zich te oriënteren op mogelijkheden om het geld goed te besteden. De voorkeur gaat uit naar concrete hulp voor onderwijs of gezondheidszorg, bijvoorbeeld in de vorm van schoolmeubilair en tekenspullen. Na de zomer verwacht de organisatie een definitieve keuze te kunnen maken.

Naast de schilderijen hangen in het gemeentehuis ook ruim tweehonderd fotos die tijdens Kleurrijk genomen zijn in de stand van Heel de Buurt. Onder het motto onbekend maakt onbemind konden bezoekers zich naar keuze laten fotograferen in een Turkse of in een Nederlandse huiskamer. Mensen die zichzelf op een van de fotos in het gemeentehuis zien staan, mogen die foto gratis meenemen. Ook hier geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Renée Blaauw van Heel de Buurt, telefoon (0598) 32 08 17.