Brief Justitie inzake behandeling van Faillissementswet

Gemaakt: 19-7-2000 tijd: 12:10

Aan de Voorzitter van de vaste commissie voor Justitie

's-Gravenhage, 13 juni 2000

In uw brief d.d. 28 januari 2000 schrijft u dat u wenst te vernemen op welke termijn u de nota naar aanleiding van het verslag met betrekking tot wetsvoorstel 22 942 (Wijziging van het Burgerlijk Wetboek, de Faillissementswet en enige andere wetten in verband met de bevoorrechting van vorderingen, het verbinden van bijzonder verhaalsrecht aan bepaalde vorderingen en de invoering van de mogelijkheid van een vereenvoudigde afwikkeling van het faillissement) tegemoet kunt zien. In antwoord daarop bericht ik u als volgt. Het wetsvoorstel behelst drie onderwerpen: 1. het bodemrecht van de fiscus; 2. de rang van de vordering van de fiscus; 3. de vereenvoudigde afwikkeling van het faillissement. Het derde onderwerp wordt naar een afzonderlijk wetsvoorstel overgebracht, dat op afzienbare termijn bij Uw Kamer zal worden ingediend.

In verband met het eerste en het tweede onderwerp wijs ik u op het MDW-project met betrekking tot het faillissementsrecht. Doel van dit project is te onderzoeken of het reorganiserende vermogen van de Faillissementswet kan worden versterkt (zie de brief d.d. 24 maart
1999 van mijn ambtenote van Economische Zaken en mij aan Uw Kamer, kamerstukken II 1998-99, 24 036, nr. 126, blz. 30). Dit project bestaat uit twee fasen. De eerste fase is uitgemond in een wetsvoorstel dat eveneens op afzienbare termijn bij Uw Kamer zal worden ingediend.

In dit wetsvoorstel komen het bodemrecht van de fiscus en de rang van de vordering van de fiscus niet aan de orde. In de tweede fase van het MDW-project buigt de werkgroep zich over meer ingrijpende voorstellen om de Faillissementswet te wijzigen. In het kader hiervan zal de voortgang van de twee resterende onderwerpen van wetsvoorstel 22 942 aan de orde worden gesteld. De MDW-werkgroep hoopt zijn werkzaamheden na de zomer af te ronden.

De Ministerie van Justitie,

Tweede Kamer der Staten Generaal