Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Microsoft favoriet bij Europese e-commerce retail sites

Datum nieuwsfeit: 13-06-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Microsoft-platform favoriet bij Europese e-commerce retail sites

Onderzoek van onafhankelijk marktanalist Netcraft wijst uit dat de helft van de grote, veilige Europese e-commerce retail sites is gebaseerd op het Microsoft-platform

Schiphol-Rijk/Brussel, 13 juni 2000 -Microsoft heeft op de Internet & Electronic Business Europe (IEBE) GartnerGroup Conference in Parijs de resultaten bekendgemaakt van een recent Europees e-commerce onderzoek van Netcraft. Het onderzoek laat zien welke technologie ten grondslag ligt aan
5.335 Europese retail websites die worden gebruikt voor veilige e-commerce-transacties. Het onderzoek wijst uit dat 50 procent van de sites draait onder Microsoft Windows NT 4 of Windows 2000. Het Linux-besturingssysteem en Sun Microsystems Solaris 2 komen op de tweede en derde plaats, met respectievelijk 18 en 13 procent.
Netcraft onderzocht ook de gebruikte webserver-technologie. Ook daar blijkt Microsoft favoriet: 48 procent van de onderzochte sites gebruikt Microsoft's Internet Information Server. Apache haalt 30 procent en Netscape blijft steken op 9 procent. Don More, consultant bij Netcraft: "Linux en Apache hebben nog steeds een groot aandeel van de algemene Internet-markt, maar dit onderzoek toont aan dat Microsoft veel sterker vertegenwoordigd is bij bedrijven die e-commerce centraal stellen in hun verkoopstrategie."

Markt voor pakketoplossingen in kinderschoenen
Minder dan 10 procent (514) van de door Netcraft onderzochte sites blijkt e-commerce-pakketten te gebruiken zoals BroadVision, iCat, Intershop, Microsoft SiteServer Commerce Edition, Open Market ShopSite of IBM Net Commerce. Van deze 514 sites gebruikt 63 procent Microsoft SiteServer Commerce Edition, gevolgd door Intershop en IBM NetCommerce. "Deze bevindingen betekenen, dat de e-commerce-markt voor pakketoplossingen nog in de kinderschoenen staat", aldus Hugo Lunardelli, Industry Manager e-commerce bij Microsoft EMEA (Europe, Middle-East and Africa). "Het onderzoek bevestigt onze ervaring dat er sprake is van een zeer open markt: de ruime meerderheid van verkoopbedrijven produceert nog eigen maatwerkoplossingen. De perspectieven voor onze pakketoplossingen zijn dus uitstekend."
Het Netcraft-onderzoek nam 8.000 Europese websites onder de loep, die draaien op met SSL (Secure Sockets Layer) beveiligde servers, en voerde een automatische content-analyse uit om te onderzoeken welke technologie deze sites gebruiken. Het bleek dat 5.335 sites zich bezighielden met het verkopen van producten en diensten. Het onderzoek richtte zich verder op deze retail e-commerce sites.

Integratie met bestaande IT-infrastructuur
Lunardelli: "Het Netcraft-onderzoek toont aan dat Windows in toenemende mate favoriet is als het ontwikkelplatform voor geavanceerde, bedrijfskritische e-commerce-toepassingen. Veel kleine sites worden onder Linux gebouwd, maar wij merken dat de bedrijven die Windows kiezen, dit doen vanwege onze uitgebreide set tools, die hen in staat stelt om snel een site te bouwen die geïntegreerd is met hun bestaande IT-infrastructuur. Het is de snelheid waarmee een geavanceerde oplossing kan worden gebouwd samen met onze goede prijs-kwaliteitverhouding, die ervoor zorgt dat Microsoft op dit gebied vooruitgang boekt."

Toonaangevende Europese organisaties leggen uit waarom zij voor Microsoft hebben gekozen om hun e?commerce-oplossingen te ontwikkelen:

Wehkamp
Met een jaaromzet van 700 miljoen gulden is Wehkamp het grootste postorderbedrijf van Nederland. www.wehkamp.nl is de meest succesvolle retail website van Nederland met meer dan f1 miljoen omzet per week. Harry Oosterhuis, marketingcommunicatie manager bij Wehkamp: "Internet was een paar jaar geleden niets meer dan een verzameling bedrijfsbrochures. Van de interactieve mogelijkheden werd nauwelijks gebruik gemaakt. Wehkamp wilde op Internet meer doen dan anderen." Het jonge bedrijf Insite (inmiddels gefuseerd tot Devote, een in Bunnik gevestigd beursgenoteerd e-consulting bedrijf) kreeg de opdracht en bouwde op basis van het Microsoft Windows NT en Microsoft SQL Server een website, die in 1997 online ging. Dennis Steen, Chief Marketing Officer (CMO) van Devote: "Sinds 1999 is de site via Microsoft COM en DCOM geheel geïntegreerd met de backoffice van Wehkamp. De ketenbeheersing is zo goed dat bestellingen die voor 9 uur 's avonds worden geplaatst, de volgende ochtend al worden afgeleverd. Intelligente content management tools maken het mogelijk om in zeer korte tijd nieuwe assortimenten online te plaatsen. Hierdoor kunnen wij inspelen op actuele omstandigheden die de verkoop beïnvloeden, denk aan een goede weersvoorspelling. Nieuw is een online veiling, die in real-time is gekoppeld aan de backoffice, waardoor voorraadposities en prijzen direct beschikbaar zijn. Wehkamp hanteert het principe van 'oneindig assortiment', waarbij online nog meer producten worden aangeboden dan in de catalogus. Wij werken voortdurend aan nieuwe features. Het goed schaalbare en flexibele Microsoft platform stelt ons daartoe in staat. In de toekomst zien we goede mogelijkheden met Windows 2000 en Exchange Server in combinatie met XML."
Royal Bank of Scotland
In september 1999 gebruikte de Royal Bank of Scotland Microsoft technologie voor haar op Internet gebaseerde verkoopkanaal en klantenservice. Dit maakte het online openen en beheren van nieuwe rekeningen en het online goedkeuren van leningen mogelijk. Bill Bougourd, hoofd electronic banking van de Royal Bank of Scotland: "Wij hebben onze Internet-infrastructuur op Microsoft-technologie gebaseerd, omdat het een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding biedt. De producten van Microsoft zijn schaalbaar, het ontwikkeltraject wordt uitstekend ondersteund en de kwaliteit van de ontwikkeltools is zeer goed."

FNAC
In Frankrijk is FNAC de toonaangevende winkelketen voor amusements- en vrijetijdsproducten. Het bedrijf heeft meer dan 10.000 medewerkers en in bijna elke belangrijke Franse stad zijn FNAC-winkels te vinden en. Inmiddels heeft het bedrijf het succes in de winkelstraat gekoppeld aan een succesvolle website: FNAC.com. Jean Christophe Hermann, managing director van FNAC.com: "Een sleutelfactor bij het bepalen van onze keuze voor een platform voor FNAC.com was een snelle time-to-market. Om die reden hebben we gekozen voor het Microsoft-platform, dat maximale ontwikkelsnelheid biedt. Onze oplossing is bovendien volledig schaalbaar. Op dit moment halen wij al een miljoen page hits per dag en we kunnen erop vertrouwen dat we toenemende vraag kunnen beantwoorden door het simpelweg toevoegen van servers. Wij hebben sterke concurrenten zoals Amazon en BOL. Deze bedrijven zullen spoedig hun aandacht op Frankrijk richten. Wij concurreren niet op prijs maar op de opties die onze site biedt. Met het flexibele Microsoft-platform kunnen wij snel nieuwe functies toevoegen, zonder dat de website instabiel wordt."

Domino's Pizza
Domino's Pizza is een internationale pizzaketen met meer dan 6.300 vestigingen voor pizzabezorging. In Groot-Brittannië en Ierland ziet Domino's Pizza het Internet als een fundamenteel verkoopkanaal. Het bedrijf gebruikte het Microsoft-platform om een online-bestelservice te bouwen, die eveneens via digitale televisie kan worden benaderd. Chris Moore, marketing director van Domino's Pizza: "De bedrijfscultuur van Domino's is helemaal afgestemd op Internet. Met enkele muisklikken, of zelfs met je afstandsbediening, kun je binnen een half uur pizza in huis halen. Dankzij de kracht van het Microsoft-platform konden wij in amper zes weken tijd een interface maken die de klant deze service biedt. Het robuuste, schaalbare en beweeglijke karakter van Microsofts e-commerce-oplossing was daarvoor essentieel."

Netcraft
Netcraft (www.netcraft.com) verzorgt empirische metingen van de acceptatie van een breed scala aan Internet-technologieën, waaronder webservers, besturingssystemen, ontwikkeltechnologieën voor content, versleutelde transacties, electronic commerce, streaming media, ISP en hosting services.
In april 1999 heeft Deloitte & Touche Netcraft opgenomen in de ranglijst 'Fast 50", de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in het Verenigd Koninkrijk. In november 1999 heeft het Britse Department of Trade and Industry Netcraft genomineerd voor een exportprijs.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.
Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 -
704 33 22 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie