Promotie: bestuur en politiek in Bergen op Zoom 1477-1583

Datum nieuwsfeit: 14-06-2000
Hieronder vindt u een aankondiging van een promotie die in juni plaatsvindt aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. De academische plechtigheid wordt gehouden in het Aula/Congresgebouw, Comeniuslaan 2, Nijmegen (tenzij anders vermeld). Als u meer informatie wenst over deze gebeurtenis kunt u contact opnemen met de Afdeling Communicatie KUN, telefoon (024) 361 22 30 of 361 60 00.

14-06-2000 Bestuur en politiek in Bergen op Zoom
13:30 uur Dhr. drs. W.A. van Ham
Promotie op het gebied van de Letteren
Titel proefschrift: Macht en gezag in het
Markiezaat. Een politiek-institutionele studie over stad en land van Bergen op Zoom (1477-1583)
Promotor: Dhr. prof. dr. H.C.C. de Schepper
Copromotor: Dhr. dr. P.P.J.L. van Peteghem
Handelseditie: Verloren, Hilversum. Tel: (035) 68 59 856, fax: (035) 68 36 557
Woonplaats: Bergen op Zoom
Het boek behandelt veranderingen in het bestuur en hun politieke gevolgen in de periode 1477 -1583, de jaren van overgang tussen de Middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. Daarbij is niet uitgegaan van een theoretisch model, maar van de concrete ontwikkelingen binnen stad en land, sinds 1533 het Markiezaat van Bergen op Zoom. Vooral de vorming en ontwikkeling van de bestuursinstellingen komen er in aan de orde en de gevolgen daarvan op geografisch, economisch, maatschappelijk en cultureel terrein. Daarmee is ook meer inzicht verschaft in de toenmalige politieke en sociale situatie binnen het behandelde gebied.
N.B. Bijlagen met naamlijsten van bestuurders en belangrijke functionarissen in stad en land van Bergen op Zoom zijn digitaal beschikbaar op de webside van Uitgeverij Verloren: www.verloren.nl. Daar treft u een rubriek 'downloads', waaronder u kunt klikken op 'bijlagen bij Van Ham, Macht en gezag in het Markiezaat'. De bestanden zijn opgeslagen als Word97 voor Windows.