Gezamenlijke personeelsvoorziening Industributie Zuidoost

Datum nieuwsfeit: 14-06-2000
FNV

Gezamenlijke personeelsvoorziening in de Industributie regio Zuidoost - (corinne.simons@fnv.nl)

Het inleenbedrijf voor personeelsvoorziening
9 Bedrijven op Trade Port West participeren in het inleenbedrijf voor de gezamenlijke personeelsvoorziening in de industributie te Venlo. Deze 9 bedrijven proberen gezamenlijk via het inleenbedrijf bij het aanbod van werk gecertificeerde werknemers te krijgen. Ook Tilburg heeft een inleenbedrijf om de aanpak van personeelsvoorzieningvraagstukken te regelen. Met het inleenbedrijf Loper is hiermee in het najaar 1999 op het bedrijventerrein Katsbogten gestart. Uitvoering van dit inleenbedrijf is in handen van Randstad. Ook hier wordt samengewerkt met sociale partners, de gemeente Tilburg en Arbeidsvoorziening.
Oprichting Stichting Industributie
Om de aanpak van personeelsvoorzieningsvraagstukken in de sector Industributie in Noord-Limburg te regelen, is eind 1998 door werkgevers en werknemers de Stichting Industributie opgericht. FNV Regiowerk Zuidoost en FNV Bondgenoten zijn hierin beide bestuurlijk betrokken. FNV Regiowerk fungeert als voorzitter van de stichting Industributie Noord-Limburg. FNV Bondgenoten is een belangrijke partner, die tevens het concrete sectorale werk verricht. Het bestuur van de stichting bestaat uit 4 werkgevers- en 4 werknemersvertegenwoordigers.
Concrete aanpak met projecten
De stichting Industributie is gestart met projecten, die mede mogelijk zijn door subsidie van de Provincie en van Arbeidsvoorziening. Er zijn gecertificeerde vakopleidingen ontwikkeld, waarin in 1999 vervolgens 44 werkzoekenden zijn geschoold. In 2000 worden nog eens 50 mensen opgeleid. Start/Adecco geeft uitvoering aan deze vakopleidingen. Eenmaal gecertificeerd, kunnen mensen zo instromen in het personeelsvoorzieningbedrijf. Tussen vakbonden en werkgever is een goed pakket arbeidsvoorwaarden afgesproken.
Voor meer informatie:

- (regiowerk.zuidoostnederland@fnv.nl)