Evaluatie Algemene Wet Gelijke Behandeling

Datum nieuwsfeit: 14-06-2000

Evaluatie Algemene Wet Gelijke Behandeling

Gelijke behandeling: in de praktijk nog veel discriminatie

De Algemene Wet gelijke behandeling is duidelijk, maar in de praktijk wordt er nog veel gediscrimineerd. Dat is de conclusie uit het evaluatierapport dat vandaag (donderdag 15/6/00) wordt aangeboden aan minister De Vries van Binnenlandse Zaken. Om discriminatie effectiever te kunnen bestrijden moet de Commissie gelijke behandeling meer bevoegdheden krijgen. Ook moet de wetgeving worden uitgebreid, zodat de discriminatiegronden leeftijd en handicap, maar ook ongelijke behandeling bijvoorbeeld bij het verlenen van vergunningen, kan worden aangepakt.

De Algemene Wet gelijke behandeling is na een lange voorgeschiedenis vijf jaar geleden van kracht geworden. Bij de Commissie gelijke behandeling komt jaarlijks een groot aantal klachten en vragen binnen: in de eerste vijf jaar van haar bestaan heeft de Commissie duizenden telefonische vragen, meer dan 1750 verzoeken ontvangen, enkele tientallen adviezen uitgebracht en ruim 600 oordelen uitgesproken. Uit de vragen en klachten blijkt dat er in het dagelijks leven, op het werk en in het openbaar veel kleine en grote discriminatie bestaat. Er is nog steeds sprake van pesten van een Turkse collega op het werk, het weigeren van Antilliaanse jongeren bij een disco, discriminatie bij homoseksuelen in de pensioensfeer tot ongelijke beloning van mannen en vrouwen.
De Commissie gelijke behandeling heeft in de afgelopen vijf jaar brede ervaring opgedaan met oordelen over ongelijke behandeling in het kader van de Algemene Wet gelijke behandeling. Als er een vermoeden is van discriminatie moet de beschuldigde partij aantonen dat er geen sprake is van discriminatie. Deze verdeling van bewijslast blijkt in de praktijk goed te werken. De definitie van het begrip indirect onderscheid blijkt in de praktijk soms onduidelijk en zou wat de Commissie betreft moeten worden verduidelijkt in de wet. Ongelijke behandeling komt op meer terreinen voor dan in deze Wet zijn beschreven. De Commissie pleit er dan ook voor de reikwijdte van de wet uit te breiden. Dat geldt vooral voor discriminatie op grond van leeftijd en handicap. Weliswaar is nu wetgeving in voorbereiding, maar Nederland dreigt op dit gebied te worden ingehaald door de Europese Unie. Ook is de Algemene Wet gelijke behandeling niet van toepassing op belangrijke terreinen zoals het verlenen van vergunningen. Dat betekent dat mensen met klachten op die terreinen niet terecht kunnen bij de Commissie gelijke behandeling.
De Commissie heeft als kerntaak te oordelen over klachten over discriminatie. De oordelen van de Commissie hebben nu echter geen bindende kracht. Daarom beveelt de Commissie aan dat de oordelen een duidelijk juridische status krijgen, waardoor de rechter alleen gemotiveerd kan afwijken van een Commissie-oordeel. De bevoegdheid van de Commissie om uit eigen beweging onderzoek te doen moet worden uitgebreid zodat de commissie ook onderzoek kan doen naar ongelijke behandeling in één of meer ondernemingen en niet alleen in een hele maatschappelijke sector zoals nu het geval is.
Zowel de wetgeving gelijke behandeling als de Commissie gelijke behandeling genieten nog onvoldoende bekendheid. De Commissie acht het van belang met alle betrokken partijen samen te werken om voorlichting te geven en discriminatie daadwerkelijk aan te pakken. Daarbij zijn de centrale en lokale overheid, werkgevers, vakbonden, belangen- en brancheorganisaties belangrijke partners.
Om voorlichting en kennisontwikkeling te bevorderen, heeft de Commissie recent de opdracht gekregen een Expertisecentrum gelijke behandeling mannen en vrouwen voor te bereiden.
Wilt u meer weten over het Evaluatierapport, dan kunt u contact opnemen met:
Commissie Gelijke Behandeling
Marieke Sjerps, Communicatie-adviseur a.i.

Voor het Evaluatierapport kunt u telefonisch contact opnemen met de Commissie: