Vlaams minister van Cultuur subsidieert 17 museaprojecten

VLAAMS MINISTER VAN CULTUUR, JEUGD, BRUSSELSE

AANGELEGENHEDEN en ONTWIKKELINGSSAMENWERKING 14 juni 2000

Anciaux subsidieert 17 museaprojecten

Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux kent subsidies toe aan 17 museaprojecten voor een bedrag van 32.084.804 frank. Het gaat om de volgende initiatieven:

1. Aankoop video-installatie van Pipilotti Rist, Regenfrau. I am a plant! (1998): 925.000 frank (Museum voor Hedendaagse Kunst, Gent).
2. Aankoop van het meesterstuk 'Grande Casserole des Moules' (1966) van Marcel Broodthaers: 5.250.000 frank (Museum voor Hedendaagse Kunst, Gent).
3. Inrichting van de museumbibliotheek: 2.395.800 frank (samenwerkingsverband Museum voor Moderne Kunst Oostende en Museum Constant Permeke Jabbeke, Provincie West-Vlaanderen).
4. Conservatie en restauratie van archeologische voorwerpen: 380.000 frank (vzw Pamzov, Provincie Oost- Vlaanderen).
5. Aankoop schilderij 'De Kruisiging' (1557) van Pieter Pourbus: 3.450.000 frank (Groeningemuseum, Brugge). 6. Aankoop oude drukken van Christoffel Plantin: 594.894 frank (museum Plantin Moretus, Antwerpen). 7. Inventarisatie collecties Openluchtmuseum Kortrijk: 1.974.000 frank (Bokrijk, Genk).
8. Aankoop V'g'tation van Max Ernst: 1.508.300 frank (Museum voor Schone Kunsten, Gent).
9. Aankoop Ferro Lusto X van Panamarenko: 3.600.000 frank (Museum voor Hedendaagse Kunst, Gent).
10. Project Museumcampagne, algemene co"rdinatie: 4.736.000 frank (Vlaamse Museumvereniging, Antwerpen) 11. Project Museumdag 2000: 4.800.000 frank (Vlaamse Museumvereniging, Antwerpen)
12. Workshop papier: 113.805 frank (Vlaamse Museumvereniging, Antwerpen)
13. Workshop metaal: 134.265 frank (Vlaamse Museumvereniging, Antwerpen)
14. Workshop hout: 113.433 frank (Vlaamse Museumvereniging, Antwerpen)
15. Studiedag afstoting: 318.210 frank (Vlaamse Museumvereniging, Antwerpen)
16. Publicatie Museumkatern in OKV-plus: 1.674.496 frank (Vlaamse Museumvereniging, Antwerpen)
17. Dossier afstotingsbeleid: 116.601 frank (Vlaamse Museumvereniging, Antwerpen)

Minister Anciaux besliste ook om voor 22.150.000 frank subsidies toe te kennen aan verenigingen voor hedendaagse kunst voor de jaarwerking 2000. 2.000.000 frank werd toegekend aan de vzw Museum voor Hedendaagse Kunst te Gent voor tentoonstellings- en publicatiewerking en 20.150.000 frank aan diverse andere verenigingen (o.m. vzw De Kunstbank te Leuven en vzw Maquette te Brussel).

Persdienst minister Anciaux - tel. (02) 553 28 11 e-mail: (persdienst.anciaux@vlaanderen.be)