VNO-NCW bepleit aandacht bedrijven voor mensenrechten

2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

VNO-NCW bepleit aandacht bedrijven voor mensenrechten

Den Haag, 14 juni 2000 - Internationaal opererende ondernemingen hebben er belang bij zich te verdiepen in de mensenrechtensituatie in de landen waar zij opereren. Bedrijven worden in toenemende mate aangesproken op hun gedrag. Bedrijven die zich bezinnen op hun eigen positie ten aanzien van de rechten van de mens - in de breedste zin van het woord - en die mogelijk positief bijdragen aan het mensenrechtenklimaat, vergroten hun eigen kans op succes op de lange termijn. Dat is de strekking van de brochure Ondernemen en de rechten van de mens van de ondernemingsorganisatie VNO-NCW.

In de brochure staan handreikingen aan het bedrijfsleven voor het omgaan met zaken die uiteenlopen van arbeidsomstandigheden en financiering van projecten, tot de politieke situatie in de landen waarin een bedrijf opereert. De brochure bevat onder meer beslissingsmodellen, uiteenzettingen over de relatie tussen de mensenrechtenproblematiek en de soort bedrijfsactiviteit en geeft voorbeelden van gedragscodes voor ondernemingen op dit terrein.

De brochure Ondernemen en de rechten van de mens is gratis voor leden van VNO-NCW en kost 10 gulden voor niet-leden.

Bestellingen en inlichtingen:
Brochurelijn VNO-NCW