Bond aangepast sporten: gehandicapten op straat gezet

Datum nieuwsfeit: 14-06-2000

NED. BOND VOOR AANGEPAST SPORTEN

Gehandicapten op straat gezet

Bunnik, 14 juni 2000 - De watersportactiviteiten van vele mensen met een handicap lijken ten einde nu de Nederlandse Bond voor Aangepast Sporten (NEBAS) te horen heeft gekregen nog dit jaar de daarvoor noodzakelijke accommodatie te moeten ontruimen. De NEBAS verzorgt al jaren watersportvakanties op de Friese meren voor mensen met een handicap. Vanuit twee huurhuisjes worden met behulp van een volledig aangepaste catamaran en vele vrijwilligers watersportvakanties verzorgd. Nu de verhuurder, de Stichting Ichtus Gaastmeer Friesland, de NEBAS heeft laten weten de huisjes te ontruimen zit de NEBAS met de handen in het haar. Als er geen betaalbare accommodatie gevonden wordt zal de NEBAS genoodzaakt zijn deze watersportvakanties voor mensen met een handicap aan het einde van het seizoen stop te zetten.

De volledig aangepaste catamaran 'De Zonnetij' is een bekend schip op de Friese meren. Niet alleen voor mensen met een handicap maar ook voor andere watersporters op de Friese meren is het inmiddels een bekende verschijning. De Zonnetij heeft Gaastmeer als uitvaar basis. Vanuit de twee huisjes aldaar worden al vijftien jaar dagtochten gemaakt. De huisjes worden gebruikt om 's avonds in te kunnen overnachten. De NEBAS probeert met het aanbieden van watersportvakanties mensen met een handicap te laten kennis maken met watersport. Omdat mensen met een handicap vaak veel duurder uit zijn dan mensen zonder een handicap krijgt de NEBAS hulp van vele vrijwilligers om de kennismaking voor iedereen ook financieel toegankelijk te maken. Een klemmend beroep van de NEBAS op de verhuurder om de huurovereenkomsten voort te zetten heeft niet mogen baten. De NEBAS heeft op dit moment geen enkele vooruitzichten op een nieuwe accommodatie.

Noot voor redacties