'Nieuw leven voor Conferentie Vlaamse Rand-mandatarissen'

Datum nieuwsfeit: 14-06-2000
Volksunie

VU-voorzitter Bourgeois wil Conferentie Vlaamse Rand-mandatarissen nieuw leven inblazen (14/06/00)

Voor Volksunie-voorzitter Geert Bourgeois dient de zogenaamde Conferentie van mandatarissen van de Vlaamse Rand opnieuw te worden opgestart. Dit dringt zich op gezien de politieke discussie over de defederalisering van de organieke gemeente- en provinciewetgeving voor de deur staat.

Bourgeois formuleerde de oproep tijdens een bijeenkomst van zijn partij in de faciliteitengemeente Wezembeek-Oppem. Ook Herman Van Autgaerden, gedeputeerde van de provincie Vlaams-Brabant, nam er het woord, evenals prof. Marc De Boes die toelichting verschafte bij zijn studie omtrent de Vlaamse Rand-problematiek.

Formeel bestaat de Conferentie van mandatarissen van de Vlaamse Rand nog altijd, maar ze leidt een louter papieren bestaan. De Conferentie groepeert de Vlaamse mandatarissen uit de 6 faciliteitengemeenten en speelde in die hoedanigheid ooit een voortrekkersrol in de verdediging van de belangen van de Vlaamse Rand.

Volgens de VU-voorzitter zal het debat over de regionalisering van de organieke gemeente- en provinciewet een uitzonderlijke en voortdurende Vlaamse waakzaamheid vergen. Nu al is immers duidelijk dat de Franstaligen van die gelegenheid opnieuw gebruik willen maken om een zoveelste debat te beginnen over de grenzen van Brussel. In die omstandigheden is het voor politici belangrijk dat zij continu gewezen worden op de krijtlijnen van een politieke afspraak. De Conferentie van Mandatarissen van de Vlaamse Rand kan daarbij de rol van Vlaamse waakhond op zich nemen, over de partijgrenzen heen. Bourgeois liet er alvast geen twijfel over bestaan dat voor zijn partij het Vlaams karakter van de Rand te allen prijze dient gevrijwaard te worden. De VU-voorzitter vindt het tevens wenselijk dat de Conferentie uitgebreid wordt met vertegenwoordigers uit de bredere Vlaamse Rand.

Auteur:
Geert Bourgeois