Rational Software, IBM, SUN en BEA Systems bundelen krachten

Datum nieuwsfeit: 14-06-2000
Rational Software bundelt krachten met IBM, Sun Microsystems en BEA Systems voor hoogwaardige e-business oplossingen

Schiphol-Rijk, 14 juni 2000 - Rational Software, het e-development bedrijf, maakt bekend dat het samenwerkt met IBM, Sun Microsystems en BEA Systems met als doel om de ontwikkeling van hoogwaardige e-business toepassingen te versnellen.

Samen met IBM is Rational een initiatief begonnen voor de ontwikkeling van een uitgebreide versie van het Rational Unified Process (RUP), die specifieke richtlijnen bevat om applicaties aan te passen die gebruik maken van IBM's Application Framework voor e-business en Rational Suite. Daarnaast werken de twee bedrijven aan de ontwikkeling van een Unified Process Model, waarmee klanten de Unified Modeling Language (UML) kunnen gebruiken om ontwikkelprocessen consistent visueel te definiëren. De beschikbaarheid van een standaard procestaal zal de ontwikkeling van en de samenwerking binnen e-business softwareprocessen versnellen. Rational en IBM hebben samen met andere bedrijven het Unified Process Model ter goedkeuring voorgelegd bij de Object Management Group (OMG).

Met Sun Microsystems heeft Rational Software een strategische overeenkomst getekend om samen een krachtige e-development oplossing te ontwikkelen voor de Sun Developer Community. Rational zal de complete productlijn vergaand integreren met de Forte voor Java IDE (gebaseerd op NetBeans- technologie) op het Solaris-platform. Als gevolg van deze nieuwe samenwerking kunnen Sun-gebruikers binnen de telecomindustrie gebruikmaken van de integratie met Rational Rose RealTime. Deze integratie voorziet ontwikkelaars in de telecomindustrie van een complete lifecycle UML ontwikkelomgeving.

BEA Systems en Rational Software hebben aangekondigd dat ze samen zullen werken om verdere integraties te ontwikkelen tussen de AEBEA WebLogic productfamilie en Rational's e-development lifecycle ontwikkeltools. Met deze samenwerking geven beide bedrijven aan gecommitteerd te zijn oplossingen te leveren gebaseerd op de industriestandaard Enterprise JavaBeans (EJB) en andere
Java 2 Platform Enterprise Edition (J2EE) technologieën.
Rational, IBM en andere bedrijven dragen Unified Process Model voor bij OMG Het Unified Process Model stelt bedrijven in staat om UML te gebruiken voor het definiëren en implementeren van een op maat gemaakt ontwikkelproces, dat aansluit op hun bedrijfsdoelstellingen en ontwikkelcultuur. UML is een standaardtaal die ontwikkeld is door Rational Software, IBM en andere bedrijven, en die beheerd wordt door het OMG. Met het Unified Process Model kan de know-how over processen worden uitgewisseld met andere bedrijven en kunnen gereedschappen worden ontwikkeld voor het creëren, bewerken en verbeteren van processen.

"Wij zien meer en meer dat klanten een kant en klaar recept of een blauwdruk nodig hebben, om met succes hoogwaardige e-business toepassingen in 'Internettijd' te kunnen bouwen," zegt Steve Garone, analist van IDC. "De toevoeging van IBM-specifieke functionaliteit aan Rational Unified Process levert inderdaad een dergelijke blauwdruk op."

Rational en IBM vormen de motor achter de ontwikkeling van het Unified Process Model en hebben dit samen met Alcatel, Unisys, Nihon Unisys en Q-Labs bij de OMG voorgedragen. De voorgestelde standaard wordt inmiddels in brede kring geaccepteerd en heeft de ondersteuning van Toshiba en Valtech.

Specificaties van het Unified Process Model en meer informatie over het Rational Unified Process, zijn te vinden op www.rational.com.

Over Rational
Rational Software Corporation (Nasdaq: RATL), the e-development company, levert een combinatie van tools, services en software engineering best practices voor het ontwikkelen van software voor e-business, e-infrastructure en e-devices. Rational's geïntegreerde e-ontwikkeloplossingen helpen organisaties de time-to-market te versnellen, terwijl de kwaliteit blijft gewaarborgd. Rational's geïntegreerde oplossing vereenvoudigt het aanschaffen, de inzet en het ondersteunen van een uitgebreid ontwikkelplatform, waarbij de totale gebruikskosten omlaag gaan.
Rational biedt e-ontwikkeloplossingen voor de gehele software ontwikkelcyclus, van requirement management, en visueel modeleren tot automatisch testen en versiebeheer. Deze oplossingen ondersteunen de meest gangbare programmeertalen, databases, ERP-systemen en middleware-technologieën op Windows-, Linux- en UNIX- platforms. Rational is opgericht in 1981 en realiseerde in boekjaar 2000 (dat eindigde op 31 maart
2000) een omzet van 572 miljoen dollar. Het bedrijf biedt wereldwijd aan meer dan 2500 mensen werk. Meer informatie over Rational is te vinden op: www.rational.com/benelux

Voor meer informatie
Rational Software Benelux B.V., Epco Pottinga, telefoon 020- 45 46 300, e-mail (epotting@rational.com), of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Robert W. de Moll, telefoon 023 - 5628208, e-mail (robertdm@monogram.nl)
Rational Software, Rational Suite Enterprise, Rational AnalystStudio, Rational DevelopmentStudio, Rational TestStudio, Rational PerformanceStudio, Rational Rose, Rational ClearCase, RequisiteProe en het Rational-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Rational Software Corporation in de Verenigde Staten en in andere landen.