Campina Melkunie start productie in Rusland

CAMPINA MELKUNIE

www.campina.nl

Campina Melkunie start productie in Rusland

Nederlandse zuivelonderneming blijft op expansiekoers Campina Melkunie start productie in Rusland

Zaltbommel, 15 juni 2000. De staatsvergunning is verleend, de productie is gestart: Campina Melkunie neemt in het Russische Stupino een nieuwe fabriek met 85 medewerkers in bedrijf. In de fabriek, 70 kilometer ten zuiden van Moskou, worden vanaf nu diverse soorten verse en houdbare yoghurt en melk geproduceerd. Melkveebedrijven uit de omgeving van Stupino zijn de toeleveranciers.

Afzetpotentieel realiseren
Campina Melkunie heeft ongeveer 50 miljoen US$ geïnvesteerd in de planning en de bouw van de productievestiging; tien miljoen US$ werden beschikbaar gesteld door een instituut van de Wereldbank, de International Finance Corporation (IFC). 'In de afgelopen acht jaar zijn wij in Rusland onder de merknaam 'Fruttis' uitgegroeid tot een van de grootste importeurs van zuivelproducten. Met onze eigen lokale fabriek willen wij onze positie op de Russische markt verder verstevigen', geeft Tiny Sanders, voorzitter van de hoofddirectie van Campina Melkunie, als reden voor de investering. Op de lange termijn verwacht men in Rusland een groot afzetpotentieel te realiseren. Sanders: 'De fabriek in Stupino is flexibel, zodat de productie gelijke tred kan houden met de marktontwikkeling.' Het huidige productievolume ligt tussen 50 en 80 miljoen liter per jaar. De Russische maatschappij Campina o.o.o. is een Duits-Nederlandse onderneming van Campina Melkunie en Campina GmbH, Heilbronn.
Voordelen voor coöperatiepartners
Naast de lokale productie blijft voor Campina Melkunie ook in de toekomst de import van kaas en desserts vanuit Europa een belangrijk bestanddeel van de handelsrelaties met Rusland. Over en weer profiteren de melkleveranciers van de coöperatieve structuur van het internationale concern. Sanders: 'Wij hebben voor onze partners in Rusland speciale ondersteuningsprogramma.s uitgewerkt. Per slot van rekening staat of valt de kwaliteit van onze eindproducten met de kwaliteit van de melk.' In Rusland helpt Campina Melkunie bijvoorbeeld de agrariërs bij de modernisering van hun bedrijfsuitrusting. Binnen het kader van het Campina-uitwisselingsprogramma krijgen zij bovendien een meerdere weken durende theorie- en praktijkopleiding in Nederland.

Contact:
Campina Melkunie
Jeen Akkerman
Hogeweg 9
NL-5300 CC Zaltbommel
Tel. +31 (0)4 18-571321
Fax +31 (0)4 18-571584
(akkermj@campina.com)
www.campina.nl

Foto's van de opening zijn elektronisch verkrijgbaar via Mw. C. Wildeman, 0418-571368

15 jun 00 09:03