BMC Software neemt OptiSystems over

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000
BMC Software neemt OptiSystems over

Fusie resulteert in meest uitgebreide systeembeheeroplossing voor B-to-B e-commerce op basis van SAP R/3

Nieuwegein, 15 juni 2000 - BMC Software en OptiSystems Solutions maken bekend dat zij een definitieve fusieovereenkomst hebben getekend, waarin de overname van OptiSystems door BMC Software is geregeld. Door de acquisitie wordt de beheersuite voor SAP R/3 van OptiSystems toegevoegd aan de beheeroplossingen voor e-business-systemen van BMC Software. Daarnaast komt de aantoonbare expertise van OptiSystems als ontwikkelaar van systeembeheeroplossingen nu ook beschikbaar voor klanten van BMC Software.

BMC Software betaalt voor elk gewoon aandeel OptiSystems $10 in contanten, waardoor het overnamebedrag uitkomt op circa $70 miljoen. Afhankelijk van toestemming van alle betrokken partijen (aandeelhouders OptiSystems, Israëlische autoriteiten), wordt de overname naar verwachting begin augustus afgerond.

"Door onze krachten te bundelen met OptiSystems versterken wij onze positie als geprefereerde leverancier van beheeroplossingen voor e-business-systemen nog verder", aldus topman Max Watson van BMC Software. "Veel bedrijven vertrouwen op SAP R/3 en mySAP.com als transactie-backbone van hun e-business-systeem. Deze markt biedt enorm veel mogelijkheden. OptiSystems beschikt over brede kennis van R/3-beheerprocessen. Het bedrijf richt zich met zijn producten op het beheer van serviceniveaus ten behoeve van vitale e-business-platforms, en dit sluit naadloos aan op wat wij doen met onze productsuite PATROL. Ik ben ervan overtuigd dat zij moeiteloos kunnen worden ingepast in ons distributiekanaal."

"BMC Software is marktleider op het gebied van ondernemingsbrede beheeroplossingen voor
e-business-systemen. Onze producten zullen ertoe bijdragen dat BMC een nog belangrijkere rol zal gaan spelen in het beheer van R/3, Oracle en andere bedrijfsplatforms", zegt bestuursvoorzitter Gerry Frankel van OptiSystems. "Wij wisten dat we ondanks overtuigende producten veel meer distributiecapaciteit nodig hadden om onze doelen te kunnen verwezenlijken. Precies daarin voorziet BMC Software. Wij verwachten geen problemen met de integratie van onze producten, onze verkoopkanalen en onze bedrijven; zoals het ernaar uitziet zal alles snel en probleemloos verlopen."
Watson: "Nog maar een jaar geleden nam BMC Software het in Tel Aviv gevestigde bedrijf New Dimension Software over en al snel speelden wij een rol van betekenis in het hightech hart van Israël. Die overname pakte bijzonder goed uit. Het New Dimension-team heeft onze financiële doelstellingen voor het eerste jaar overtroffen en de verkoop van hun producten loopt prima. We hebben belangrijke investeringen gedaan in onze Israëlische poot, getuige de uitbreiding van het personeelsbestand met vijftig procent. We verwachten een soortgelijk succes met OptiSystems en zijn verheugd dat we onze aanwezigheid in dit belangrijke technologisch centrum verder kunnen uitbouwen."

In een recent rapport van AMR Research valt te lezen: "Op het gebied van SAP-performancebeheer zet OptiSystems een standaard neer die navolging verdient door andere partijen." (AMR Research, 01/00)

BMC Software maakte ook bekend een niet-exclusieve overeenkomst te hebben getekend voor wereldwijde distributie van de SAP R/3-beheerproducten van OptiSystems.
BMC Software streeft naar integratie van de OptiSystems-producten en haar eigen productlijnen PATROL en MAINVIEW. Het in 1982 opgerichte OptiSystems is gevestigd in Or-Yehuda, in de periferie van Tel Aviv, een van de snelstgroeiende hightech regio's ter wereld. OptiSystems biedt werk aan meer dan zeventig mensen verspreid over meerdere locaties: Or-Yehuda (hoofdkantoor en R&D-activiteiten), Duitsland (sales en support), Napels (Florida) en Englewood Cliffs (New Jersey).

OptiSystems
OptiSystems behoort tot de mondiale marktleiders op het gebied van applicatiebeheersoftware voor het SAP- en IBM-platform. De zelfontwikkelde technologie Energizer PME (Performance Management Environment) is een unieke, allesomvattende oplossing waarmee de applicatieperformance en
-beschikbaarheid in real-time en op dynamische wijze kunnen worden verbeterd en beheerd. Energizer PME, speciaal ontwikkeld voor ERP-omgevingen op basis van SAP R/3, is eenvoudig te implementeren en brengt nauwelijks overhead met zich mee. Bedrijven van elke omvang kunnen met Energizer PME for R/3 het maximale halen uit hun R/3-systeem. OptiSystems levert ook Energizer for CICS, een oplossing voor IBM/CICS-omgevingen die voorziet in proactief, real-time beheer waardoor de verwerkingscapaciteit wordt geoptimaliseerd. Voor meer informatie over bedrijf en producten: www.optisystems.com
BMC Software