Krachtenbundeling afvalbranche met oprichting Afvalfederatie

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000

Utrecht, 9 juni 2000

Krachtenbundeling in afvalbranche met oprichting Afvalfederatie

Bevorderen van een doelmatige en maatschappelijk verantwoorde inzameling, transport, hergebruik en verwerking van afval binnen één Europese markt. Dat is het doel van de Afvalfederatie die zes branche-organisaties 15 juni oprichten.

Voorzitter van de Afvalfederatie is de heer drs. H. Eversdijk, Eerste Kamerlid en voormalig vice-fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer. Deelnemende partijen in de Afvalfederatie zijn: Vereniging Recycling Bouw- en Sloopafval (BRBS), Belangenvereniging verwerkingsbedrijven van organische reststromen (BVOR), Nederlandse Vereniging van Reinigings- en Afvalstoffen-management (NVRD), Transport en Logistiek Nederland - deelmarkt Afvalstoffenvervoer (TLN), Vereniging Nederlandse Afvalondernemingen (VNA) en Vereniging van Afvalverwerkers (VVAV).

In een visiedocument heeft de Afvalfederatie haar visie op afvalverwijdering vastgelegd. Allereerst wil de federatie dat er meer duidelijkheid komt over het begrip afval, met name over de begrippen grondstof, bouwstof, brandstof of biomassa. Vooral binnen de Europese Unie is het van belang dat dezelfde definities hiervoor worden gebruikt. Verder verwacht de federatie van de overheid een duidelijke en consequente richtlijn voor de uitvoering van het afvalbeleid. Effectieve handhaving van wet- en regelgeving zou zich meer moeten richten op een ketenbenadering zodat lekstromen opgespoord kunnen worden. Verder streeft de Afvalfederatie naar een "level playing field" waarbij voor alle afvalbedrijven dezelfde eisen en verplichtingen gelden. Dit betekent dezelfde vergunningseisen voor dezelfde activiteit en geen verschillen in vergunningseisen per regio, provincie of lidstaat.
De Afvalfederatie vindt het van groot belang dat het Nederlandse afvalbeleid afgestemd is op het Europese, zodat de concurrentiepositie van de Nederlandse afvalsector geen gevaar loopt. Naar schatting 10.000 mensen zijn werkzaam in de afvalbranche die een bruto jaaromzet van rond de 8,5 miljard gulden behaalt.

Afvalverwijdering is een activiteit met een belangrijke maatschappelijke functie. Goede communicatie tussen overheid en bedrijven is daarom van groot belang. De branche-organisaties zijn een belangrijke schakel tussen de overheid die het afvalbeleid uitzet en de afvalbedrijven die kennis en ervaringen aanreiken uit de praktijk. Het oprichten van de Afvalfederatie maakt het mogelijk om als afvalbranche een eensluidend en krachtig standpunt naar voren te brengen en zo de schakelfunctie tussen overheid en bedrijfsleven te verbeteren.

UITNODIGING VOOR DE PERS

U wordt uitgenodigd aanwezig te zijn bij de oprichting van de Afvalfederatie op 15 juni, om 16.30 uur in Nieuwspoort, Lange Poten 10, Den Haag.

Voor meer informatie of het opvragen van het visiedocument kunt u contact opnemen met mevrouw A.J.J. van de Laar van de Vereniging van Afvalverwerkers, telefoon (030) 23 23 030, e-mail: (a.laar@vvav.nl).