Heeft u interesse in de Kroatische private sector?

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000
Senter

15 Jun 2000.

Heeft u interesse in de Kroatische private sector?

Nederlandse leveranciers van diensten op het gebied van kredietverstrekking, marketing en business development ten behoeve van het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) en met concrete belangstelling voor langdurige samenwerkingsrelaties in Kroatië, kunnen tot en met 19 juli voorstellen indienen voor demonstratieprojecten binnen het Programma Samenwerking Oost-Europa (PSO).

Kroatië bevindt zich in een proces van transitie van een centraal naar een marktgeleide economie. Het uiteenvallen van het voormalig Joegoslavië heeft ertoe geleid dat de bedrijfsinfrastructuur in grote mate is aangetast. Kroatië werkt hard om deze infrastructuur te herstellen. Private initiatieven voor het verbeteren van diensten op het gebied van kredietverstrekking, marketing en business development vinden op beperkte schaal plaats. Met name kredietverstrekking is echter van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van het bedrijfsleven. Het Nederlands bedrijfsleven heeft veel kennis en ervaring met bovengenoemde gebieden. Door de inzet van deze kennis en ervaring zou het Nederlandse bedrijfsleven een goede bijdrage kunnen leveren aan de verdere ontwikkeling van het MKB in Kroatië.

Projectideeën indienen
Het PSO is een programma van het Ministerie van Economische Zaken, dat tot doel heeft een duurzame economische samenwerking tussen Nederlandse en Midden- en Oost-

Europese bedrijven te bevorderen. Senter Internationaal roept (consortia van) bedrijven op

Projectvoorstellen in te dienen, gericht op de ontwikkeling van de private sector in Kroatië, bijvoorbeeld in regio´s die in de oorlog zijn beschadigd. Projecten moeten zijn gericht op de versterking van het Kroatische MKB en zijn gebaseerd op business-to-business samenwerking. In dat geval kunnen zij in aanmerking komen voor een PSO-bijdrage van 100 procent. In totaal is voor het thema Private Sector in Kroatië een bedrag van NLG 1 miljoen beschikbaar. Het streven is om binnen dit thema uiteindelijk één project te honoreren.

Meer informatie
Nederlandse ondernemers die geïnteresseerd zijn in een inschrijvingspakket, kunnen dit via fax of e-mail kenbaar maken aan Senter Internationaal, dat het PSO uitvoert. Zij kunnen zich richten tot mevrouw C. Mooiweer, fax (070) 361 05 02, e-mail: (c.mooiweer@senter.nl), onder vermelding van nummer CR002. Voor meer informatie over de procedure of het PSO kan contact worden opgenomen met mw. C. van Driel van Senter Internationaal, telefoon (070) 361 01 67, of kan men internet raadplegen: www.senter.nl/pso.