Start onderzoek voor behoud dimenthoaat in peen

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000
Vindplaats 2
TuinbouwNet

Onderzoek van start voor behoud dimenthoaat in peen

Binnen enkele weken zal een onderzoek van start gaan naar de werking van het gewasbeschermingsmiddel dimenthoaat tegen wortelvlieg in peen. Voor een nieuwe toelating zijn meer residugegevens van het middel nodig. Gedurende het onderzoek mag dimenthoaat in de peenteelt gebruikt blijven worden. Dit is besloten door het College Toelating Bestrijdingsmiddelen (CTB).

Het gewasbeschermingsmiddel was toegelaten in de teelt van peen voor de bestrijding van luizen en had een nevenwerking tegen wortelvlieg. Eind vorig jaar vond het CTB dat er onvoldoende residugegevens beschikbaar waren voor een nieuwe toelating. Om dimenthoaat te behouden voor de teelt ondernamen LTO-Nederland, het Productschap Tuinbouw (PT) en de peentelers gezamenlijke actie. Dit resulteerde in een onderzoeksvoorstel dat nu snel uitgevoerd wordt.

In overleg met toelatingshouder Asepta hebben CTB, LTO en PT gekeken wat er aan extra onderzoek nodig is om een compleet dossier voor een toelatingsaanvraag samen te stellen. Het praktijkonderzoek (PAV) gaat binnenkort de landbouwkundige werking van dimenthoaat tegen wortelvlieg in peen onderzoeken. Proefboerderij "De Bredelaar" in Elst gaat de residubepalingen uitvoeren.

De kosten van het onderzoek bedragen ruim 200.000 gulden. Het Productschap Tuinbouw financiert het onderzoek uit de heffingsopbrengsten van de vollegrondsgroenten. Asepta zal een nieuwe aanvraag bij het CTB indienen als het onderzoek afgerond is.

Noot voor redacties