E-Purchasing.nl verzorgt inkoopprocessen voor organisaties

Datum nieuwsfeit: 15-06-2000

Nieuw Nederlands bedrijf e-Purchasing.nl verzorgt via Internet complete inkoopprocessen voor grote en middelgrote organisaties

Maassluis, 15 juni 2000 -- Het nieuwe Nederlandse bedrijf e-Purchasing.nl verzorgt vanaf 15 juni 2000 via internet het totale inkoopproces voor bedrijven. e-Purchasing.nl biedt een op Internet gebaseerde oplossing die zorgt voor een compleet inzicht in het inkoopproces en een substantiële verlaging van de totale inkoopkosten. Inmiddels hebben pilot-projecten plaatsgevonden - bij Croon, Getronics en Stago - die voorspoedig zijn verlopen. Deze bedrijven verwachten aanzienlijke kostenbesparingen te kunnen realiseren via e-Purchasing.nl. Het bedrijf start in Nederland en vanaf het derde kwartaal van dit jaar volgt een Europese roll-out. Eind volgend jaar verwacht e-Purchasing.nl in tien Europese landen vertegenwoordigd te zijn.

e-Purchasing.nl richt zich in eerste instantie op middelgrote tot grote organisaties waarvan het inkoopproces gekenmerkt wordt door een gebrek aan inzicht in de kosten van het inkoopproces, een grote verscheidenheid aan leveranciers en tijdrovende, handmatige bestelprocedures, veelal via uiteenlopende kanalen (fax, e-mail, telefoon). Het belangrijkste voordeel dat e-Purchasing.nl deze organisaties biedt, is een substantiële verlaging van de totale inkoopkosten. Een belangrijk deel van deze kosten wordt gevormd door de zogenaamde "indirecte kosten". Deze kunnen met meer dan 50% worden verlaagd. Naast deze kostenbesparingen, biedt de dienstverlening van e-Purchasing.nl nog andere voordelen. Zo zijn er geen investeringen nodig en ook geen kostbare en risicovolle implementatieprojecten. Na aanmelding en een kredietwaardigheidscontrole kunnen organisaties direct bestellingen plaatsen.

Individuele dienstverlening
Het e-business systeem dat e-Purchasing.nl heeft ontwikkeld - gebaseerd op software van BroadVision (tools voor het personaliseren van onder meer artikelbestanden, bestellijsten en nieuws), InfoRay (webbased real-time B2B monitor) en Oracle-Applications (backoffice) - maakt een op de individuele gebruiker afgestemde, solide dienstverlening mogelijk. Bovendien zorgt de monitor van InfoRay voor de benodigde managementinformatie over het inkoopproces en de daarmee samenhangende kosten. Deze managementinformatie, met name het deel dat gericht is op afwijkingen in het inkoopproces, maakt veelal complexe en tijdrovende autorisatieprocedures overbodig.
De klant heeft alleen contact met e-Purchasing.nl zelf, zowel voor wat betreft de inkopen als voor de verdere afhandeling en betaling van de orders. e-Purchasing.nl verzorgt alle contacten met de toeleveranciers die de bestellingen echter wel rechtstreeks bij de klant afleveren. e-Purchasing.nl verzorgt tevens de facturering. In de eerste fase werkt e-Purchasing.nl met één leverancier per productgroep. Op dit moment heeft e-Purchasing.nl contracten getekend met o.a. Van Dorp Despec (kantoorartikelen), Bernard (elektrotechnische producten), Syntec (gereedschappen en fasteners) en Argo (kantoormeubelen). Om maximaal aan de behoeften van haar klanten te voldoen, biedt e-Purchasing.nl. de mogelijkheid om de leveranciers waar de klant al mee werkt op het systeem van e-Purchasing.nl aan te sluiten. Hierdoor kan de klant al haar inkopen via het systeem van e-Purchasing.nl laten verlopen en zo een maximale kostenbesparing realiseren.

Gefaseerde opbouw
e-Purchasing.nl richt zich in eerste instantie op strategische en niet-strategische producten waarvoor het inkoopproces relatief eenvoudig is: bestellen binnen een raamcontract. Na de zomer verwacht het bedrijf ook de inkoop van goederen mogelijk te maken waarvan het inkoopproces en het daarvoor benodigde systeem aanzienlijk complexer is, zoals het inkopen via onder andere offertes en veilingen.

Oprichters en Management
e-Purchasing.nl is opgericht door Bart Hartman (voorheen associate bij McKinsey & Company), Rolf Visser (president en grootaandeelhouder van KNSF N.V., een aan de beurs genoteerde investeringsmaatschappij) en Anton Huizing (voorheen commercieel directeur van de Technische Unie). Inmiddels is het managementteam uitgebreid met Harm Goossens (voorheen business unit manager bij Unilever) en Alexander Prins (voorheen consultant bij Andersen Consultants). De investeringsmaatschappij HAL Investments heeft inmiddels een belang genomen in e-Purchasing.nl.

Over e-Purchasing.nl
e-Purchasing.nl is in 1999 opgericht en verzorgt complete inkoopprocessen via Internet voor grote en middelgrote organisaties. Meer gegevens zijn te vinden op www.e-Purchasing.nl.

Over InfoRay
InfoRay, een van oorsprong onafhankelijke Nederlandse softwareproducent, is een toonaangevende leverancier van business-to-business infostructure software. De gepatenteerde InfoRay oplossing helpt bedrijven om koppelingen te leggen tussen eigen data en die van businesspartners. Hiermee worden bedrijven in staat gesteld hun belangrijkste businessindicatoren te monitoren, waardoor pro-actief kritische beslissingen gemaakt kunnen worden. Met vestigingen in Nederland, Scandinavië en Zwitserland is het hoofdkantoor van InfoRay sinds 1999 gevestigd in Cambridge, Massachussetts. Het bedrijf telt wereldwijd 105 werknemers en richt zich op de Fortune
1000-organisaties. InfoRay is op het World Wide Web te vinden: www.inforay.com.

Over BroadVision
BroadVision, Inc. is marktleider op het gebied van gepersonaliseerde e-business-applicaties. BroadVisions veelomvattende reeks van geïntegreerde applicaties is gebouwd voor levering via het web en draadloze apparatuur. Bedrijven die gebruikmaken van BroadVision-applicaties kunnen sneller met producten op de markt komen en innovatieve e-commerce-, self-service- en bedrijfsinformatiesites lanceren. Deze sites maken gepersonaliseerde interacties mogelijk en transacties met klanten, partners, toeleveranciers en werknemers. BroadVisions bewezen One-To-One-applicaties vormen de motor van business-to-consumer en business-to-business sites voor veel van 's werelds grootste bedrijven op het gebied van financiële dienstverlening, telecommunicatie, elektronica en retail, alsmede productiebedrijven en reisorganisaties. De applicaties van BroadVision zijn verkrijgbaar in meer dan 120 landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Redwood City, Californië. De website van het bedrijf is te vinden op : www.broadvision.com.
Voor meer informatie:
e-Purchasing.nl: drs. Bart Hartman, telefoon 010 - 593 72 40 / 0653 - 90 08